Melt - Melt

Melt - Melt

Label : Eigen beheer | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Het Franse Melt heeft net hun gelijknamige debuutalbum uitgebracht en laat ons daarmee een opmerkelijke portie metal horen. Opmerkelijk omdat ik muziek in deze specifieke vorm nog niet eerder gehoord had. (Als ik daarmee mensen op hun tenen trap, excuses.) Het eerste nummer, 'Opikanoba' lijkt in eerste instantie niet heel bijzonder - maar ik kom daar zo op terug. Het tweede nummer echter, 'Stigmata', weet de luisteraar gelijk naar de keel te grijpen met geniepige, kabbelende gitaren en vocalen die als enorme vleeshaken dwars door je borst schieten, zich in je hart vastzetten en deze er meedogenloos uittrekken. Kippenvel! En toen dit nummer eenmaal tot me doordrong begreep ik de rest - incusief 'Opikanoba' - ook. En dan is eigenlijk de toon gezet. 'ShiroKuroMelt' lijkt hierop een uitzondering, wat niet raar is, omdat Shirokuro contrast betekent (ongeveer) en een rustig intermezzo waarbij we vooral vogelgeluiden en iets dat op een zingende geisha lijkt horen is een vrij groot contrast met de hardheid van de andere tracks. Hoogtepunt voor mij is het instrumentale 'Kitane', het deed me denken aan die keren dat ik 's ochtends rond een uur of vijf door de stad naar huis liep, door de kou en de motregen, enkel neonlichten en etalagepoppen om me heen, en dan ineens iemand voor me zag lopen en de drang kreeg de achtervolging in te zetten. Zoals iedereen wel eens heeft. Of misschien ligt dat aan mij. In elk geval, als je jezelf in de rol plaatst van degene die achtervolgd wordt dan weet je precies wat voor gevoel dit nummer oproept.

Ja, wat hebben we nou aan deze voorbeelden? Nou, ik probeer daarmee aan te tonen dat Melt met een stevige ritmesectie, zorgvuldig gitaargeluid en het angstaanjagend mooie gekrijs van zangeres Cha op een hele verfijnde manier een donkere, broeiende sfeer weet neer te zetten. Het is muziek waar je makkelijk met je ogen dicht naar kunt luisteren en het zou zonde zijn als iedereen wiens smaak richting de post rock neigt dit niet eens op zou zetten.