Greta Van Fleet - From The Fires

Greta Van Fleet - From The Fires

Label : Lava Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Soms snelt de muziek – en daarmee de aandacht – van een band de tijd ver vooruit. Zoals in het geval van het Amerikaanse Greta van Fleet. Hun debuutalbum was nog niet verschenen of hun optredens in zowel Nijmegen als Amsterdam liepen (nagenoeg) vol. En dat allemaal op basis van wat geruchten uit Amerika en een of twee doorsijpelende nummers. En was die aandacht overdreven of terecht? Dat zal moeten blijken. Maar op basis van hun debuutalbum ‘From The Fires’ krijgt de band sowieso het voordeel van de eventuele twijfel.

Twijfel had ik op voorhand niet. Ik hoorde het nummer ‘Highway Tune’ een paar maanden geleden en ik was verkocht. Greta van Fleet bestaat uit de drie broers Kiszka en deze jongens hebben vroeger waarschijnlijk gedwongen naar muziek uit de seventies moeten luisteren van hun ouders. Naar Led Zeppelin, naar Deep Purple en naar Amerikaanse rockbands als The Allman Brothers. Die invloeden hebben ze vervolgens gekoppeld aan meer moderne muziek van bands als Wolfmother, The Black Crowes en zelfs Arctic Monkeys en dan krijg je een wonderbaarlijk gave combinatie van oud en nieuw. Daar komt bij dat de stem van Joshua Kiszka als twee druppels lijkt op die van een jonge Robert Plant en dan weet je: Greta van Fleet heeft het. Maar nondeju, wat zijn het nog jochies! Ongelooflijk.

Opener ‘Safari Song’ zet meteen de toon: wat een ongelooflijk vet nummer, opgebouwd rondom een heerlijke riff en met fijne zanglijnen van Joshua. ‘FLower Power’ klinkt vervolgens als een combinatie van The Black Crowes en Kingdome Come waarbij de vocalen de hoofdrol opeisen maar ook de instrumentatie niet onvermeld mag blijven. De band laat ook horen hoe je een overtuigende cover opneemt die naadloos aansluit bij het eigen materiaal: Sam Cooke’s ‘A Change Is Gonna Come’ wordt super vet neergezet. Het al bekende ‘Highway Tune’ is een regelrechte ode aan het werk van Zeppelin: fantastisch. Het enige minpunt van dit debuut is de beperkte speelduur want dit smaakt absoluut naar meer. Voor zover ze dat nog niet zijn: Greta van Fleet is de next big thing. En terecht.