Tortharry - Sinister Species

Tortharry - Sinister Species

Label : Metalgate | Archiveer onder death metal / grindcore

Elisabeth : Met enige regelmaat heeft de band Tortharry in de afgelopen jaren de nodige nieuwe muziek weten te publiceren en kunnen ze inmiddels trots terugblikken op een repertoire dat acht volledige platen omvat. Nu in 2018 vieren de drie heren uit Tsjechië rondom zanger Dan Pavlik inmiddels hun 25e jubileum en hoe kan je dit beter vieren als met het uitbrengen van album nummer negen?

Ook muzikaal houdt Tortharry vast aan continuïteit en weet men juist hierdoor hoge kwaliteit te leveren, want de kennis en de ervaring die je alleen ontwikkelt wanneer je al jaren samen aan de slag bent, zijn hier duidelijk te voelen. ‘Sinister Species’ is al met al een erg soevereine, makkelijk in te komen plaat. Hun stijl is sinds de jaren 90 diep in de klassieke death metal verankerd en er wordt niet met nonsens zoals keyboards, synthesizers of andere trends gespeeld. Gewoon lekkere compromisloze death metal. Laat het hier en daar even grooven, maar hou de rest gewoon even super strak en lekker technisch. Wat wil het old-school death metal hartje nog meer? Ok, ik mis hier en daar een echte oorworm, maar het blijft een bovengemiddelde goede plaat.

Ik heb in elk geval de afgelopen dagen druk doorgebracht met het luisteren van zoveel mogelijk muziek van deze mannen, aangezien ik op moet biechten dat de naam Tortharry met het ontvangen van het nieuwe album ‘Sinister Species’ voor het eerst op mijn radar verscheen. Een grote fout mag ik wel zeggen! Is de naam Tortharry tot nu toe ook langs je heengegaan? Ga dan niet weer de mist in en koop ‘Sinister Species’ direct, dit is echt hun hoogtepunt !