Platitude - Nine

Platitude - Nine

Label : Scarlet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Ferdi : Het Zweedse Platitude debuteerde vorig jaar op indrukwekkende wijze met het fris en fruitig klinkende 'Secrets Of Life'. Zoals zoveel stijlgenoten wist moest de band het helaas stellen met een bijzonder klein marktaandeel. Ondanks de uitstekende zang, songwriting en hantering van toetsen ist de band zich niet goed in de kijker te spelen. Toch was het n van de betere power metalplaten, die ik vandaag de dag nog steeds regelmatig met plezier draai.

Op de tweede plaat 'Nine' is het muzikale concept geen millimeter verschoven. Nog steeds is het prima passende powermetal wat de klok slaat. Het gitaristenduo Daniel Hall en Gustav Kollerstrom beheerst de kunst van het weglaten en kan met ogenschijnlijk simpele en beperkte toonladders toch fraaie sferen maken (een kunst die gitarist Olaf Thrsen van Labyrinth en Vision Divine zich ook eigen heeft gemaakt). Ook Erik Blomvkist blijkt zijn instrument - zijn stembanden - uitstekend onder controle te hebben. De exessieve toetsenpartijen die het debuut zo kenmerkend maakten zijn op deze cd helaas aan de wilgen gehangen. Een betreurenswaardige beslissing.

Want zeg nou zelf: hoeveel standaard heavy metalbands hebben we nou cht nog nodig? Er valt geen speld tussen de bewering krijgt dat Platitude goed te werk gaat, maar de originaliteit van het debuut heeft ditmaal plaats gemaakt voor kitscherigheid. Fraai gestructureerde nummers als 'Avalon Farewel', 'Dark Mind' en 'Oblivion' zijn niet sterk genoeg om de band op te kunnen laten boksen tegen de concurrentie. De band heeft een streepje voor op nieuwe, saaie bands als Persuader, Dyecrest en Maddog, maar heeft niet genoeg in huis om cht te knallen.