Puzzlewood - Gates Of Loki

Puzzlewood - Gates Of Loki

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Hedendaags is het traditie om alle muziek in hokjes te stoppen en daar komen soms best grappige genres uit, zo speelt de Russische band Puzzlewood, naar eigen zeggen, meditatieve post-progressieve rock. Verder is er niet zoveel over de band te vinden (in het Engels) en lijkt ‘Gates Of Loki’ het debuut te zijn van de band uit Moskou. Laten we dan maar direct overschakelen naar het album.

‘Gates Of Loki’ is niet in een hokje te stoppen maar om een beetje een idee te krijgen van de muziek zal ik het vergelijken met een mix tussen Pearl Jam, Porcupine Tree, en Pain of Salvation. De muziek klinkt gedurende het hele album onheilspellend en doet zijn best om mysterieus te zijn, dat lukt helaas niet in zijn geheeld. De nummers lijken erg op elkaar en ontbreekt er diversiteit, het helpt ook niet dat zanger/gitarist Tony Legatov een eenzijdige stem heeft waar hij niet zo veel mee kan en in het hogere register klinkt zijn stem helaas niet zo mooi. Ook zijn gitaarspel is trouwens niet altijd even goed, voornamelijk zijn solo’s zijn echt prut, soms zelfs in de verkeerde toonsoort, alsof deze ter plekke zijn geïmproviseerd. Bagger! Gelukkig is er ook wat positiefs te benoemen want de basgitaren van Nikita Lipatov zijn zeker niet slecht, niet fantastisch maar zeer acceptabel. Grappig genoeg is het voornamelijk de percussie van gast muzikant Kirill Rossolimo dat nog het beste en meest origineel is, zeker in het nummer ‘Obsessed’ en het tweede deel van ‘Remember My Name’ klinkt het best tof. Productioneel is het niet iets om over naar huis te schrijven, de gitaren klinken erg matig, de snaredrum wat te hard, en de kick wat te zacht.

Tja, dat klinkt allemaal niet zo positief maar toch hoor ik bij vlagen wat potentie. Zeker de genoemde nummers bevatten prima stukjes muziek die helaas niet de hele speelduur worden vastgehouden. Als de band dit kan uitbouwen dan zou ik daar wel een keer naar willen luisteren, nu was het eigenlijk een opgave om het album af te luisteren. Zéér middelmatig dus, ik zou het niet aanraden om deze plaat te gaan beluisteren. Behalve dan de zeer avontuurlijken onder ons.