Killing Gandhi - Aspirations Of Failure

Killing Gandhi - Aspirations Of Failure

Label : Massacre | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : Na ‘Cinematic Parallels’ is ‘Aspirations Of Failure’ het tweede album van deze Denen wat onze burelen heeft bereikt. De voorganger scoorde bij mij 85 punten. Dol was ik op de melodieuze death metal op het album. Wat brengt deze plaat ons?

Het intro is saai en overbodig. Opener ‘Let Me Tell’ is sterk en vraagt om de repeatknop. Dan komt ‘Dark Hours’. Man man man, wat een fantastische song is dat. Bekijk de YouTube clip en durf te zeggen dat dit slechts matig is. Wat een geweldenaar. Na een dergelijke song kan het natuurlijk alleen maar minder worden en dat wordt het ook, maar nog niet dramatisch, want ook opvolger ‘Hollow Paintings’ is een heerlijk agressief, doch melodieus death metal nummer. Dat is ook bij ‘The Great Escape’ het geval. Verdomme, wat een lekker album is dit weer. Maar in ‘Art Of Silence’ gaat het een beetje mis. Het is nog steeds een lekker deuntje, maar de cleane zang is niet nodig en haalt de power er toch een beetje uit. Zo af en toe komen de cleane (vrouwelijke) vocalen terug en dat had echt niet gehoeven. Deze vocalen zijn dan ook niet buitengewoon sterk. Saai is een betere omschrijving (‘The Painter And The Sleeper’). Maar afgezien daarvan is dit zonder meer een geweldig lekker groovende death metal plaat geworden. De songs zijn gelaagd en doeltreffend en ongelofelijk catchy. Dat is een combinatie waar ondergetekende heel hard op gaat. Afsluiter ‘Building My Own Fate’ is daar een goed voorbeeld van. Qua geluid zit men heel dicht tegen Dark Tranquillity aan, al is dit iets massiever. Ook Soilwork lijkt een invloed te zijn.

Nadeel is echter dat er werkelijk niets origineels op dit album staat. Ze hebben het wiel voor de 100e keer uitgevonden. Aan de andere kant is er natuurlijk luisterplezier en daar is echt heel veel sprake van, vandaar mijn score. Die is iets lager dan bij het vorige album vanwege de matige cleane vocalen. Ben je ook een liefhebber van dit genre, dan kan je blind tot aanschaf over gaan.