Eleine - Until The End

Eleine - Until The End

Label : Black Lodge | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Vorig jaar werd de zeer genietbare, oorspronkelijk in 2015 uitgebrachte gelijknamige debuutplaat van het Zweedse symfonische metal gezelschap Eleine opnieuw op de markt gebracht en die re-release wordt dan nu gevolgd door het tweede album ‘Until The End’. Het doet me goed te constateren dat de band op dit nieuwe album enorm gegroeid is ten opzichte van hun debuut. Die groei wordt met name veroorzaakt door het erg fris klinkende, bij tijd en wijlen wat bombastische song materiaal, wat in mijn beleving een stuk gevarieerder maar vooral volwassener is dan hetgeen op hun debuutplaat te vinden was.

De sound van Eleine wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de heerlijke riffs van gitarist Rikard Ekberg (die het materiaal hier en daar ook van de nodige grunts voorziet), maar vooral door het prachtige stemgeluid van de charismatische zangeres Madeleine Liljestam. Deze dame is een zeer opvallende verschijning binnen de metal wereld en valt zowel qua uiterlijk als qua stemgeluid op, wat absoluut een groot pluspunt is voor de band. Nummers zoals ‘Story Untold’, ‘Hell Moon (We Shall Never Die)’, ‘Sanity’ en het ingetogen, maar zeer fraaie ‘Please’ (met een excellerende Liljestam) zullen de harten van de liefhebbers van het genre zeker sneller doen kloppen, maar deze ‘Until The End’ is over de gehele linie gewoonweg een erg sterk album geworden.

In mijn recensie van de re-release gaf ik reeds aan dat het tijd werd voor nieuw materiaal, daar ik erg nieuwsgierig was hoe de band zich verder zou gaan ontwikkelen. Nou, ik had echt niet kunnen bedenken dat dit tweede album zo’n grote stap voorwaarts zou gaan worden. Eleine heeft mij dus enorm positief weten te verrassen en als ze deze progressie weten vast te houden, kunnen ze in mijn beleving zeker doorgroeien tot de absolute top van het symfonische metal genre.