Chris Bay - Chasing The Sun

Chris Bay - Chasing The Sun

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Jori : Chris Bay, is dat niet de zanger en gitarist van Freedom Call? Jazeker, dit is dezelfde en deze Chris Bay heeft een soloplaat gemaakt met poprock liedjes! ‘Chasing The Sun’ is een verzameling van creatieve uitspattingen van de power metal Duitser die niet in het Freedom Call oeuvre te passen waren, maar door hemzelf teveel gewaardeerd werden om daarom maar bij het grof vuil te zetten. Door de composities heen is het overduidelijk dat dit gemaakt is door hetzelfde creatieve brein wat ons al jaren happy metal brengt. Luister bijvoorbeeld eens naar de openingstonen van ‘Flying Hearts’ of de zanglijnen van videoclip single ‘Radio Starlight’. Verder is er natuurlijk de herkenbare stem van Chris Bay, die hij op dit album ook heel opvallend wat meer in de lagere regionen verkent. Heel duidelijk is dit in ‘Move On’, een van de beste songs op het album. Al is dit alles muzikaal in de verste verte geen power metal, het vermogen van Bay om pakkende deuntjes te schrijven gaat blijkbaar moeiteloos door deze genre-barrières heen.

Voor Freedom Call diehards zal dit sowieso verplichte aanschaf betekenen, al is de verwachting dat het na een of twee luisterbeurten toch achterin de kast verdwijnt. Freedom Call fans zijn en blijven metalheads en zullen niet ineens vol overtuiging hele dagen popliedjes gaan luisteren. Maar nu Michael Kiske weer geld ziet in de metal, hebben we in Chris Bay wellicht een mooie vervanger voor de nu op de gat liggende Kiskeaanse popprojectjes als Place Vendome en Supared? Hij houdt zich vocaal immers prima staande in deze stijl.