Candle - The Keeper’s Curse

Candle - The Keeper’s Curse

Label : Fighter Records | Archiveer onder heavy / power metal

Dennis : Het heeft me de nodige moeite gekost om door dit hele album te luisteren, aangezien zanger Erik Nordkvist gewoon echt niet kan zingen. Zijn zang klinkt zeurderig, met enige regelmatig vals en over de tenenkrommende hoge uithalen nog maar niet te spreken. En dat is best jammer, want met de muziek van Candle is verder niks mis mee. Het vijftal brengt met 'The Keeper’s Curse' hun debuutplaat uit via het Spaanse Fighter Records, een subdivisie van Xtreem Music.

De band werd in 2015 door de gitaristen Christian Kanto en Markus Janis opgericht en al snel gecompleteerd door de broers Jorma en Juhani Pihlajainen (drums en bas respectievelijk). Het vijftal speelt atmosferische en theatrale heavy metal geïnspireerd door bands als Mercyful Fate, Savatage, Judas Priest en Satan en zoals gezegd klinkt de muziek helemaal niet verkeerd. De 4-track Demo 2016 was voor het label reden om de vijf Zweden onder zijn hoede te nemen. Dezelfde vier tracks, 'Betrayal', 'Dancing Lights', 'Frozen With Fear' en 'No Peace For My Soul' vind je ook op dit debuut album, aangevuld met een viertal nieuwe nummers, waarvan het nummer 'The Secret' als eerste single werd uitgebracht. De heavy metal van Candle klinkt lekker traditioneel en heeft een doomy randje. Zo lang de Erik Nordkvist niet zingt, klinkt het best aangenaam. Zet er een goede zanger op en het wordt dan misschien zelfs nog wel gaaf. Maar met Nordkvist als frontman maakt Candle niet echt een kans. 78 punten voor de muziek, 50 voor de zang, dus gemiddeld een 64.