Björn Riis - Coming Home

Björn Riis - Coming Home

Label : Karisma Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Mini-CD

Wim S. : Björn Riis is de gitarist (en bandleider) van de Noorse progband Airbag, een band die vooral ook in Nederland op veel aanhang kan rekenen. Vorig jaar bracht Riis met ‘Forever Comes To An End’ zijn tweede solo album uit. Op zijn solo albums horen we deels andere muziek dan de typische progrock van zijn band Airbag: hij gaat steeds meer de kant op van ambient en een soort van filmische muziek. Heel beeldend derhalve. Dat geldt ook voor de muziek op deze mini CD ‘Coming Home’.

Of het nou een tussendoortje is of niet, de muziek mag er wezen. Het album opent met het instrumentale ‘Daybreak’, waarin we een soort ambient/New Age horen dat dienst zou kunnen doen als soundtrack bij een natuurdocumentaire. Het navolgende ‘Coming Home’ doet wel sterk denken aan Airbag. Het is kwetsbaar, totdat de gitaarsolo van Riis je helemaal wakker schudt. Wat heeft de man toch een geweldig gitaargeluid. Hij klinkt bij vlagen nog meer als David Gilmour dan Gilmour zelf. ‘Drowing’ is ook weer een fantastisch nummer en kent een fraaie opbouw. Het gitaarwerk is briljant subtiel en de vrouwenstem is al even mooi (en doet dus ook meteen wat aan Anathema denken). ‘Tonight’s The Night’ is een kort, instrumentaal nummer waarin piano en gitaar hand in hand gaan. Ook deze track zou het goed doen als soundtrack. Het mini album eindigt met een alternatieve versie van ‘Lullabies In A Car Crash’, van zijn gelijknamige debuutalbum. Al met al weer een mooi hebbedingetje voor de (vele) fans van Riis. Riis zal eind februari weer in ons land zijn voor optredens in Zoetermeer en in de Cacaofabriek Helmond.