Thobbe Englund - The Draining Of Vergelmer

Label : Metalville | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : In Juli 2016 besluit Thobbe Englund om het super populaire Sabaton te verlaten. Hij is tot de conclusie gekomen dat hij liever een wat rustiger leven wil leiden en Sabaton wordt te groot en tourt teveel. Stoppen met muziek is echter niet het plan, dus gaat hij solo albums maken. 'The Draining Of Vergelmer' is dan ook inmiddels het vierde album.

Thobbe krijgt het voor elkaar om allerlei metal stijlen door elkaar heen te gooien en daar een plaat van te maken die best goed in elkaar zit. Het intro 'Thou Ancient, Thou Free' hangt nog van de nep violen aan elkaar maar daarna komen er een aantal prima metaltracks voorbij. Helaas is Thobbe niet zo'n beste zanger. Misschien dat hij daar volgende keer iemand voor kan inhuren. In het Sabaton achtige 'Illuminati' valt dit nog niet zo op maar in andere nummers valt hij toch flink door de mand. Zo had het verder prima 'The Land Where You Belong' echt een betere zanger verdient. Tijdens de Malmsteen cover 'I Am A Viking' nemen Joakim Broden (Sabaton) en Patrik J. Selleby (Bloodbound) gezamenlijk de zang voor hun rekening en gelijk is dit een van de betere nummers op de plaat. Overigens kan Thobbe behoorlijk gitaar spelen. Dat was in Sabaton al duidelijk maar op zijn eigen materiaal kan hij helemaal los en doet dat dan ook. Luister maar eens naar het snelle instrumentale 'Odins Hall'.

Uiteindelijk is de conclusie dat het een album is met meerdere gezichten die niet allemaal even fraai zijn. Muzikaal prima in orde alhoewel het al eerder genoemde intro en het vreemde 'Heart Of Metal' echt uit de toon vallen. Blijven acht nummers over waarvan één cover en één al eerder verschenen nummer ('Fingerspitzengefuhl'). Deze zijn echter allemaal ruim voldoende waardoor de score positief uitvalt. Volgende keer alleen een echte zanger inhuren graag.