Killswitch Engage - The End Of Heartache

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder nu metal

Ferdi : Het uit Massachusetts afkomstige metalband Killswitch Engage heeft zich altijd van de nu-metalconcurrentie kunnen onderscheiden door meer dan alleen hardcore aan hun metalgeluid toe te voegen. De verschillende bandleden maken er in interviews ook geen geheim van groot fan te zijn van britpop en ouderwetse rock 'n' roll. De meerwaarde die dit levert, is dat de muziek van Killswitch ondanks de snoeiharde gitaaraanslagen altijd duidelijk is gestructureerd. Toegegeven: niet alles staat in het dienst van de eenvoud (en gelukkig!), maar de muziek van de band zit uitermate goed doorgedacht in elkaar. Met dank aan Travis en de Beatles.

De nieuwe cd 'The End Of Heartage' is in ieder geval een voortzetting van het uitstekende 'Alive Or Just Breathing', maar heeft ook een aantal verassingen in petto. De band grossiert nog steeds in groovende metal die de fans van Strapping Young Lad en Machine Head, maar ook van Zweedse death metal, zeker zal aanspreken. Alleen klinkt het nu volwassenner. Eigenzinniger. Melodie en groove gaan nog steeds hand in hand, maar de extremen zijn groter. De harde gitaaraanslagen zijn harder, de melodieuze harmonieën zijn melodieuzer en - inderdaad - harmonieuzer.

Het resultaat is een cd die twaalf nummers telt en geen moment gaat vervelen. In een tijd waarin metalbands steeds vaker gezichtsloze eenheidsworst produceren, komt Killswitch met een knaller van een plaat. En wat nog belangrijker is: ééntje die genoeg eigen gezicht heeft om zich temidden van al het metaltumult staande te houden. De nieuwe cd 'The End Of Heartache' heeft niet de spontaniteit die het debuut zo goed maakte, maar dat mag geen groot bezwaar heten Uitstekende nummers als 'Breathe Life', 'When Darknes Falls' en de afsluiter 'Hope Is' herinneren je eraan dat amper drie kwartier kwaliteitsmetal nog veel te weinig is.

Vergeet al die hiphoppende metalbands: dit is de échte 'new metal'.