Against The Grain - Cheated Death

Against The Grain - Cheated Death

Label : Ripple Music | Archiveer onder hardrock / aor

Bart M. : Against The Grain timmert stevig aan de weg en komt met alweer hun vijfde album op de proppen: 'Cheated Death'. Het kwartet uit Detroit hoeft zich aan niemand meer te bewijzen en levert dan ook een plaat met een "hier zijn we en kijk maar wat je er mee doet" instelling. Zoals ze zelf al aangeven is de muziek moeilijk te categoriseren omdat het bestaat uit een heerlijke mix van stijlen. Eigenlijk zegt dat niet veel, want is een mix van stijlen niet gewoon een eigen stijl? Denk aan stevige hardrock, op een soort van Motörhead manier, doorspekt met gitaarharmoniën. Ik zou dit gewoon onder de algemene noemer Rock'n Roll plaatsen.

Met een geluid dat meestal vrij rauw klinkt maar op tijden toch erg gelikt stomen de heren goed door de materie heen. Een kijkje naar de voorkant van hun album, een aansnellende stoomlocomotief, geeft een goede indicatie van wat er te verwachten valt. Voor elk nummer wordt de tijd genomen die Against The Grain nodig heeft om hun boodschap, wat dat ook mag zijn, over te brengen en soms is dat ruim vijf minuten en anders is dat nog geen twee minuten. Dat is fijn, dat ze niet het idee hebben dat een nummer een bepaalde lengte moet hebben. Ik vind het mooi hoe ze een vertrouwd gevoel van rock met originele tussenpozen weten af te wisselen, zoals in 'Last Chance', waar we bijna Heep-achtige, vocale harmoniën horen, of in 'Devils And Angels', wat in principe een krachtige ballad is maar vooral door het ruige stemgeluid toch een duister, zwaar randje krijgt en uiteindelijk ontaardt in een monsterlijk stukje (wederom harmonie) gitaarwerk.

Against The Grain gaat met dit album fijn verder waar ze al even mee bezig zijn en weet evengoed met elk nummer weer te overtuigen dat ze in controle zijn van de richting, van hun geluid. 'Cheated Death' is daarom een album dat voor elke rock- en metalfan de moeite meer dan waard is om zich eens in te verdiepen.