Melted Space - Darkening Light

Melted Space - Darkening Light

Label : Sensory | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Melted Space, waar ken ik die naam toch van? Na wat Googelen weet ik het weer, die heb ik in 2016 live gezien toen ze in het voorprogramma van Symphony X speelden, samen met Myrath. Ik weet nog héél goed dat ik zwaar onder de indruk was van Symphony X, minder onder de indruk van Myrath en totaal niet onder de indruk van Melted Space. Goed, nu gaat deze beoordeling natuurlijk volledig over het nieuwe album ‘Darkening Light’ en niet over een oud optreden. De groep, onder leiding van Piere Le Pape, werd opgericht in 2007 en is toe aan het derde album na ‘The Great Lie’ (2015) en ‘From The Past’ (2012). Net als bij de voorgaande albums is er ook voor ‘Darkening Light’ weer een legio aan gastartiesten gevraagd om mee te doen, waaronder niemand minder dan Jeff Scott Soto (Sons Of Apollo)!

Ik heb nog even naar het oudere werk van de groep geluisterd voor ik aan de nieuwe plaat begon en daar werd ik niet bepaald gelukkig van. Het grootste probleem had ik vooral met de niet overtuigende zangpartijen en de toch wel cliché symfonische-power-prog metal. Het verbaasde mij dus enorm toen ik ‘Darkening Light’ aanzette en in zeer positieve zin werd verrast door de muziek! Vooral de vocalen zijn echt met sprongen vooruit gegaan, ze zijn overtuigender, zuiverder en interessanter! Het beste werk komt van Soto af, wat is dat toch een fantastische zanger! Ook de productie klinkt wat beter, er lijkt meer dynamiek in te zitten waardoor het net wat lekkerder klinkt. De liedjes zijn nog steeds vrij standaard, symfonische metal met een hintje prog, maar eerlijk is eerlijk, het klinkt goed en dat is soms gewoon belangrijker dan iets origineels doen. Als ik dan iets negatiefs moet noemen dan moet ik het toch hebben over de teksten, naast het feit dat het Engels niet altijd even goed is, kloppen de teksten niet altijd met de zanglijnen en dan krijg je een beetje rare zanglijnen. Het gebeurt gelukkig maar sporadisch, dus is het zeker geen groot probleem, maar toch wel een klein puntje van irritatie.

Met ‘Darkening Light’ laat Le Pape zien nog veel meer in zijn mars te hebben dan hij tot nu toe heeft laten zien. Voor mij is dit in ieder geval het eerste album onder de naam Melted Space die ik de moeite waard vond om af te luisteren. Ik heb ook zo het vermoeden dat ook de fans dit album fantastisch zullen vinden. Een aanrader voor alle fans van symfonische metal muziek met een zéér orkestraal geluid.