Fu Manchu - Clone Of The Universe

Fu Manchu - Clone Of The Universe

Label : At The Dojo Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Fu Manchu en stonerrock zijn bijna synoniemen. Zo lang er stonerrock is, zo lang is Fu Manchu er ook. Of het werkelijk zo is weet ik niet, het voelt in ieder geval wel zo. In ieder geval is Fu Manchu, in tegenstelling tot andere pioniers van het genre zoals Kyuss, Nebula en Hermano, nog springlevend en dat wordt eens te meer bewezen met het nieuwe, twaalfde album ‘Clone Of The Universe’ dat behalve meer van hetzelfde een extra attractie heeft in de medewerking van Alex Lifeson, gitarist van het legendarische Rush aan het nummer ‘Il Mostro Atomico’, een ruim achttien minuten durend monster dat behoorlijk uit de toon valt vergeleken met het gemiddelde Fu Manchu nummer dat meestal de vier minuten nog niet haalt. Maar misstaat het ook? Dat nu ook weer niet. Gelukkig blijft het in de eerste plaats fuzzrock zoals we die kennen van Scott Hill en de zijnen, maar er wordt ook volop geëxperimenteerd met wisselende maatsoorten, bijzondere effecten en science fiction thematiek. Het resultaat is een bijzondere mix van ouderwetse stoner en (in principe even ouderwetse) progressieve alternatieve rock dan wel metal die in de verte doet denken aan Lifeson’s landgenoten Voivod. En dat is dan weer nieuw, althans voor Fu Manchu. Volgt u me nog?

Kortom, op ‘Clone Of The Universe’ slaat Fu Manchu nieuwe wegen in, alsof het na meer dan 25 jaar woestijnrock op de sinds kort vacante troon van Rush wil plaatsnemen. En waarom ook niet, deze voorzichtig nieuwe richting toont aan dat er nog geen sprake is van slijtage. De masterclass van Alex Lifeson (en indirect ook zijn zegen wellicht) zullen ongetwijfeld nieuwe belangstellenden richting Fu Manchu drijven. En dat is goed. Stonerrock mag dan als genre zijn hoogtepunt al enige tijd voorbij zijn, de oudjes doen het nog goed en Fu Manchu staat nog altijd in de frontlinie. Chapeau.