Jorn - Out To Every Nation

Jorn - Out To Every Nation

Label : AFM Records | Archiveer onder hardrock / aor

Ferdi : Momenteel grijpt de Songfestivalkoorts als een virus om zich heen. De media, en dan vooral de commercile tv-zenders, storten zich massaal op dit internationale muziekcircus waar wordt bepaald welk land dit jaar het beste liedje aflevert. Het is jammer dat de metal geen eigen internationale tegenhanger van de jaarlijkse nichtenparade heeft. Was dat wel zo geweest dan had Jorn Lande van mij mee mogen doen namens Noorwegen.

Want elk nummer op de cd 'Out To Every Nation' heeft alles om zich in Istanboel staande te houden: simpele maar doeltreffende rocknummers (speelduur gemiddeld rond de vier minuten) en ijzersterke zang. De kracht van de cd is de herkenbaarheid, waarbij de zanger zo veel mogelijk varieert binnen het gestelde kader van de melodieuze hardrock. De televoters kunnen dan ook hun hart ophalen met uitstekende rocknummers als 'Young Forever' en 'Out To Every Nation'.

Wie vorig jaar de Masterplan-cd (met daarop Jorn op zang) al waardeerde, kan met deze cd al gelijk uit de voeten. Toch klinkt de muziek op deze plaat een stuk afwissellender: de cd begint met nummers die verder gaan waar Masterplan ophield, maar in 'Living With Wolves' bevindt de band zich in het Dream Theater-vaarwater, is 'Behind The Clown' een fraaie rockballad, is 'Rock Spirit' een fraaie stamper in de beste ACDC-traditie en is 'When Angel And Wings Unite' een reli-rocknummer in de geest van Stryper. Een flinke Armored Saint-saus over het gitaarspel zorgt bovendien voor voldoende afwisseling.

Jorn's derde soloplaat is zijn beste totnogtoe. De kleine Noor bewijst n van de beste metalzangers van het moment te zijn en heeft een band om zich heen verzameld die het beste in hem naar boven halen. Afwisseling is het sleutelwoord op dit album wat wellicht af en toe voorspelbaar klinkt, maar wat desondanks volstaat met tijdsloze rock/metal.

The Netherlands, may we have your vote?