Visigoth - Conqueror's Oath

Visigoth - Conqueror's Oath

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met de ’Final Spell’ EP en hun epische heavy metal maakten de Amerikaanse nieuwkomers Visigoth een behoorlijke indruk in de underground, en sinds de release het debuut, ’The Revenant King’ (2015) zit de band uit Salt Lake City aardig in de lift.

Met het succes van het debuut en de groeiende populariteit van de band waren de verwachtingen voor de tweede langspeler uiteraard hoog, en de vraag was of men deze waar kon maken. En dat doen ze keihard met ‘Conqueror’s Oath’. Sterker nog, naar mijn mening blaast men het debuut hiermee op alle fronten aardig omver. De heren hebben gekozen voor een nog directere aanpak en ligt de nadruk vooral op uptempo klanken. Ook is men in vergelijking met het debuut iets traditioneler te werk gegaan. De zware Viking metal invloeden zijn nog altijd aanwezig, maar het is toch meer de traditionele sound die hier de bovenhand voert. Dat alles is de spontaniteit van het geheel alleen maar ten goede gekomen. De nummers zijn dan ook meteen pakkend en slaan hard aan, en zit de vaart er beter in dan voorheen.

Begrijp me echter niet verkeerd, want aan afwisseling komt de plaat niks tekort, en die slepende epische klanken en de melancholische langzame passages die we van de band kennen zijn ook hier aanwezig. Daarnaast heeft men de speeltijd beperkt gehouden tot “slechts” veertig minuten (‘The Revenant King’ klokte een uur), waardoor de plaat minder moeite heeft om de aandacht van begin tot eind vast te houden. En tot slot vind ik de songwriting simpelweg sterker. In tegenstelling tot het debuut kent de plaat dan ook geen zwakke momenten en bevat met songs zoals het zware ‘Steel And Silver’, het epische titelnummer, en de snellere ‘Traitor’s Gate’ en vooral het alles omverblazende ‘Outlive Them All’ een aantal hoogtepunten. Alles bij elkaar is ‘Conqueror’s Oath’ een sterk album die de band’s reputatie verder zal bevestigen, en een heerlijke, epische heavy metal plaat die fans van bands zoals Grand Magus, Eternal Champion, Crom, Wrathblade, maar ook DoomSword, Omen en Manilla Road en consoorten zeker zal aanspreken.