Blood Chalice - Sepulchral Chants of Self-Destruction

Label : Regain Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Liefhebbers van bestiale war metal bands als Archgoat, Black Witchery of Blasphemy zullen ‘Sepulchral Chants of Self-Destruction’, het debuutalbum van de Finse band Blood Chalice ongetwijfeld kunnen waarderen. Blood Chalice werd in 2015 opgericht door Torture Killer en Retaliatory Measures zanger Pessi Haltsonen en Retaliatory Measures drummer Ville-Petteri Lammasniemi als een twee-mans band. Al snel werd de line-up gecompleteerd met gitarist Henri Virolainen en bassist Toni-Pekka Iisakkala en bracht de band hun eerste opnames uit in de vorm van een 5-track demo getiteld Demo 2016. Blood Chalice werkte verder aan nieuw materiaal, werd getekend door het Zweedse Regain Records en in februari komt de band met hun eerste volledige album ‘Sepulchral Chants of Self-Destruction’.

De Finnen laten op hun debuutalbum een allesvernietigende indruk achter met blasfemische brutaliteit. Elf nummers vol-gas blackened death metal met raggende laag gestemde gitaarriffs, beestachtig snel drumwerk en een zanger die heerlijk zijn misantropische gal spuwt over de mensheid en zijn haat tegen christendom niet onder stoelen of banken schuift. Dit album ademt één en al blasfemie uit en de band kent hierin geen genade. De songs zijn korte maar krachtige uitspattingen van haat en agressie, waarbij het tempo over het algemeen hoog ligt, afgewisseld met enkele mid-tempo parts om de drummer even op adem te laten komen en om voor enige dynamiek op het album te zorgen. Blood Chalice verstaan hun vak en weten met hun extreme war metal en uitstekende productie ronduit te overtuigen. Na 26 minuten is het gedaan met alle bestialiteit en sluit de band in stijl af met een outro vol krijsende vrouwen en blatende geiten. Blood Chalice scoren wat mij betreft dikke punten met deze vette release!