Black Horizon - Zerogon

Black Horizon - Zerogon

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Leon : Black Horizon is een vreemde eend in de bijt want alle liedjes kennen Nederlandstalige zang. Dat is, om eerlijk te zijn, wel even wennen, ik kan dan ook zo snel geen andere band binnen het genre bedenken die dit ook doet. ‘Zerogon’ is de vijfde plaat die onder de naam Black Horizon word uitgebracht, waarvan de laatste twee ‘0:[wit]’ en ‘0:[zwart]’ volledig door Menno Meerbach (a.k.a. Dr. No) werden geschreven. Voor het nieuwste album ‘Zerogon’ riep Dr. No de hulp in van een aantal van diens helden, zo doen onder anderen Mark Jansen (Epica) en Def P. mee op het album. Het resultaat? Naar eigen zeggen is het z’n beste plaat tot nu toe.

De eerste keer dat ik het album beluisterede wist ik niet zo goed waar ik nou precies naar aan het luisteren was. Alles wat op de plaat staat valt buiten de gebaande paden en is absoluut niet je doorsnee metal bandje, dus moest het album een aantal keren worden beluisterd om het beter te begrijpen. Elke luisterbeurt vond ik de plaat steeds een beetje beter worden. Het is absoluut geen album welke je lekker op de achtergrond even aanzet, je moet er echt voor gaan zitten en naar luisteren. Ik denk, om eerlijk te zijn, dat ik het album dan ook het beste kan omschrijven als kunst, de teksten van Meerbach moeten de luisteraar aan het denken zetten en de muziek ondersteunt die boodschap. Naast de teksten hij heeft op dit album de zang, gitaren én drums voor zijn rekening genomen. Qua zang is hij best oké, zijn stem past goed bij de muziek, en ook zijn gitaarspel is op het gewenste niveau, maar de beste man is zeker niet de volgende Joe Satriani of Russel Allen. Dat hoeft voor deze plaat ook helemaal niet. De drums zijn geprogrammeerd maar dat stoort gelukkig niet. Qua songwriting heeft Meerbach, naar eigen zeggen, zijn beste werk afgeleverd. Dat is lastig voor mij om te bevestigen or the ontkennen maar ik kan wel zeggen dat er een aantal sterke liedjes op staan, zoals bijvoorbeeld ‘De Singulariteit’ met Def P.

Ik heb veel respect voor de attitude van Meerbach, die het belangrijker vind om muziek te maken die hij goed vind dan om veel albums te verkopen. Hij maakt gewoon wat hij graag wilt en zegt dan ook ‘muziek is geen business’. Het resultaat is dan ook een kunstzinnig album die niet iedereen even goed zal vinden. Het album zou ik dan ook aanraden aan mensen die wel van avontuurlijke muziek houden en het kunnen waarderen dat ze écht naar een album moeten luisteren. Van mij krijgt ‘Zerogon’ in ieder geval een dikke voldoende.