Rumahoy - The Triumph Of Piracy

Rumahoy - The Triumph Of Piracy

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Even een waarschuwing vooraf, als je denkt fatsoenlijke metal aan te treffen of überhaupt iets wat fatsoenlijk musiceren genoemd kan worden, klik je nu alvast best weg.

Tja, als je dan niet goed genoeg bent om echt metal te spelen, maak je er maar een geintje van toch? Er zijn trollmetal bands genoeg die daarmee wegkomen, en nu dus ook een Alestorm rip-off. Maar goed, Alestorm bestaat dan nog uit capabele muzikanten, klinkt muzikaal gewoon prima en daarmee snijden ze naast de zuiplapperij ook nog onderwerpen op enig niveau aan. Rumahoy is niets meer dan een zootje ongeregeld wat gewoon niet kan spelen, teksten die niet verder komen dan “yarr yarr” en titels als ‘Netflix And Yarr’ (nee, geen geintje!). En dan die zang! Christopher Bowes van Alestorm mag dan geen wereldzanger zijn, maar in vergelijking met het gepruttel van “Captain Yarrface” (nee ook geen geintje!) is Bowes gelijk aan Ronnie James Dickinson-Halford. Dit misbaksel beluisteren staat gelijk aan een dik half uur pure lijdensweg gecombineerd met plaatsvervangende schaamte, met om de minuut een nieuwe neiging tot zelfmoord. Telkens als je denkt dat het niet erger kan worden, begint het volgende nummer en jawel hoor, het kan nog erger! Je zou je af kunnen vragen wat de persoon bij Napalm Records gesnoven had toen hij op het onzalige idee kwam deze troep een podium te bieden.

Nu ben ik misschien de zuurpruim ende zeikerd, maar dat is dan verdomme maar zo. Metal is een vorm van muziek en muziek is nog altijd een vorm van kunst. Ooit een Hollywoodfilm gezien waar alleen maar zuipscenes inzitten omdat de acteurs niet kunnen acteren? Ooit een schrijver zien wegkomen met een boek van tweehonderd pagina’s willekeurig gekozen woorden over drankmisbruik omdat hij niet kan schrijven? Ik moet ze nog tegenkomen. Tien punten als basisscore, plus nog vijf voor de gitarist die ik het dringende advies geef een band te zoeken die net als hij wel kan musiceren. Wat een hopeloze ellende!