Jacobs Moor - Self

Jacobs Moor - Self

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Hier hebben we weer zo’n band die gewoon lekker schijt heeft aan labels, genres en al dat bijkomende gezever. Op hun tweede album ‘Self’ doet het Oostenrijkse Jacobs Moor gewoon op ieder nummer iets compleet anders. Het vijftal vertrekt vanuit een prog/thrash basis maar gooit daar in het eerste nummer na het intro, ‘Watching Atrocities’, al een scheut melodische death tegenaan met de ruige vocalen van Ritchie Krenmaier, die zich op dit album al snel bewijst als vocale duizendpoot. Op het progressievere ‘The Absence Of Me’ geeft hij ook zijn cleanere geluid de ruimte, wat de muziek een moderne twist geeft, een beetje richting Machine Head. Ook de gitaren krijgen de ruimte om lekker te soleren, en dat geeft vooral de titelsong een heerlijke vibe. ‘Falling To Pieces’ heeft iets blacks over zich hangen en neigt richting de oude Celtic Frost. ‘Neglacting The Path Of The Sun’ heeft een aantal erg interessante tempowisselingen en zit daarmee weer op het meer progressieve op de schaal. ‘Hopeless Endeavour’ is de afsluiter van het album, en wat voor een! Elf minuten puur genieten van een nummer wat begint als een bijna atmospheric black melodrama, zich vervolgens opbouwt naar een laag en donderende climax, om vervolgens uit te blazen met dezelfde sfeervolle gitaar als waar het nummer mee begon.

Een kort verhaal doet deze opmerkelijk sterke plaat eigenlijk te weinig eer aan en je moet dus gewoon zelf horen wat ik hier probeer te omschrijven. Geef het een paar keer, want het album is echt een groeiertje, maar dan ook eentje die je niet meer loslaat. Welk label is dapper genoeg om deze talenten een platencontract te bieden?