Gods Of Hellfire - Chronicles Of Death

Gods Of Hellfire - Chronicles Of Death

Label : Burning Halo Records | Archiveer onder heavy / power metal

Bart M. : In Bradford (UK) en omstreken gebeuren interessante dingen op muzikaal gebied. Er komen verschillende bands vandaan, de één wat bekender dan de ander, en er is ook een vrij grote uitwisseling tussen bandleden waardoor er dus een groot aantal verschillende dingen ontstaan. Persoonlijk vind ik een heleboel dingen die uit die streek komen geweldig en ik was dan ook erg blij toen ik afgelopen november kennis maakte met de muziek van Gods Of Hellfire, een band die mij tot dan toe ontgaan was. Eind 2014 kwamen zij met hun eerste album 'Chronicles Of Death' en al gauw wordt duidelijk dat deze titel uitstekend past bij wat we voor krijgen geschoteld: lekker rauwe muziek, een bruut geluid en teksten over bloedvergieten, dood en overwinning, maar dan van een hoger niveau dan de gemiddelde 'Kill With Power'. Het is muziek die zomaar eens het einde der tijden zou kunnen inluiden.

Het begint met 'Demon Of The Fathomless' waarin we een niet al te snel maar wel erg meedogenloos geluid horen dat hier en daar doet denken aan het meeslepende geluid waar sommige van de wat meer donkere rockbands uit de jaren zeventig mee begonnen, wat uiteindelijk vergezeld wordt door de schrapende stem van zanger Alec Calderbank. Deze twee passen goed bij elkaar en weten de luisteraar zonder moeite geboeid door de nummers heen te loodsen. Alle songs zijn van hetzelfde, goede niveau, maar ik wil graag toch 'Devil Rides Out' aankaarten, waarvan de gesproken intro een enorme glimlach op mijn gezicht toverde: "And you are now beneath my influence; although your eyes are open and you seem aware, you are in fact asleep, your faculties dormant, your ability to act and think subservient to my will." Een glimlach omdat metal af en toe als muziek van de duivel wordt omschreven, maar hier heel mooi wordt aangetoond dat, als je er in gelooft, het veel duivelser is om je geesteloos te conformeren aan alles wat de maatschappij je oplegt. De twee langere nummers (10+ minuten) op het album, 'Kraken Rising' en 'Decimation' zijn ook goede voorbeelden van wat de band brengt in dat ze een verscheidenheid aan stijlen mooi bij elkaar weten te brengen. Vooral de knijpende, magnetiserende outro van 'Decimation' wist mij goed vast te houden. Ik heb dit gecategoriseerd onder doom metal maar eerlijk gezegd vind ik dit een goede mix van doom en wat meer traditionele heavy metal.

De planning is om het einde van dit jaar album nummer twee af te hebben en alhoewel dit een continuatie zal zijn op het geluid van 'Chronicles of Death' heb ik vernomen dat het nog een stapje bruter zal gaan zijn.