Renascent - Praise Of The God Almighty

Renascent - Praise Of The God Almighty

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Elisabeth : Na bijna tien jaar stilte rond het oorspronkelijk uit Finland stammende kwintet Renascent heeft men in 2016 de weg terug in het studio gevonden om de tweede langspeler ‘Praise Of The God Almighty’ op te nemen. Sinds 2017 is nu ook eindelijk een fysieke versie beschikbaar en ik vind het toch altijd weer knap hoeveel energie en tijd bands in een CD investeren die helemaal in eigen beheer uitgebracht wordt. Optisch mag deze er zeker zijn, ook al had ik hier op het eerste gezicht echt meer van die hele brutale, gutturale, smerige death metal verwacht.

Muzikaal gezien krijgen wij nu echter hele melodische death metal, die door de keyboards erg de symfonische kant op gaat en door het vleugje black metal ontstaat een behoorlijk theatraal karakter. In mijn ogen zijn de keyboards dan soms net iets te dominant, maar dit is zeker geen kritiek op de vaardigheden van toetsenist Mikaela Akrenius. Zij weet gewoon goed waarmee ze bezig is, maar er wordt soms te veel getokkeld. Alhoewel ik ook prima met de nieuwere sound van Dimmu Borgir en consorten overweg kan, heb ik hier het gevoel dat de te dominant op het voorgrond staande keyboards de kracht van de rest van de muziek een beetje in de weg staan. Dat is jammer, want het wemelt van echt onwijs vette gitaarsolo´s en riffs zijn en bovendien ook nog eens erg goed drumwerk. Maar ik zou Renascent onrecht doen om ze met bands zoals deze te vergelijken, aangezien ze duidelijk christelijk invloeden hebben, die ook in de teksten te herkennen zijn en ze hierdoor een best unieke sound en verschijningsbeeld gecreëerd hebben. Het is zeker de moeite waard om ‘Praise Of The God Almighty’ eens op te zetten en het geheel een kans te geven.