My Silent Wake - There Was Death

My Silent Wake - There Was Death

Label : Minotauro Records | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Het Britse My Silent Wake keert terug met hun tiende studio album. Als je kijkt naar hun hele catalogus hebben ze veel meer uitgebracht, zoals singles en splits. Rode draad is consistentie. Of het nou om de ambient releases gaat of de pure doom/death; de band levert altijd kwaliteit. Dat geldt ook voor ‘There Was Death’ dat na ‘Damnatio Memoriae’ uit 2015 weer een echt doom/death album is. Vorig jaar verscheen nog het ambient album ‘Invitation To Imperfection’.

Dit nieuwe album bevalt mij heel goed. Waar ik in het verleden nog wel eens vergelijkingen trok met Paradise Lost of My Dying Bride, moet ik nu toch echt wel een keer benadrukken dat My Silent Wake vooral als My Silent Wake klinkt. De ingrediënten zijn dan misschien niet origineel, je hoort wel meteen dat je met My Silent Wake te maken hebt. Ik moet daarbij meteen aangeven dat de kaders van melodieuze doom/death vrij beperkt zijn en dat bands vooral kunnen opvallen door goede composities en een herkenbaar geluid. Daar voldoet My Silent Wake volledig aan.

‘There Was Death’ bevat negen songs en duurt ruim een uur. Over het geluid valt niet te klagen. Het album werd deels in de Priory Studio van Greg Chandler (Esoteric) opgenomen en hij verzorgde ook de mix. Daarnaast droeg hij een steentje bij door ook wat grunts en keyboard-partijen toe te voegen. Ook zijn er wat vrouwenvocalen te horen die door Sarah Broomhead werden ingezongen. Qua songs valt er ook niks te klagen. Het is gewoon een ijzersterk doom/death album met mooie melodieën, stevige riffs, toffe keyboards. Kortom alle ingrediënten voor een prima album zijn voorhanden.

Ik wil nog even extra aandacht geven aan het afsluitende ‘An End To Suffering’. Daarin hoor je een Yangqin (een snaarinstrument dat je als een xylofoon bespeelt) en een pianorgel. Instrumenten die je binnen de metal niet vaak hoort, maar het werkt echt waanzinnig goed. Alleen dat is al een reden om het hele album te beluisteren. Een machtig mooi einde van een prima album.