Invisible Enemy - Diversity

Invisible Enemy - Diversity

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Invisible Enemy uit Finland is een jonge band en ‘Diversity’ is het debuut van de heren. Nou die albumtitel is goed gekozen in ieder geval, want ik kom in deze acht nummers heel wat verschillende stijlen van metal tegen. Bij opener ‘Invisible Enemy’ en dan vooral het intro ervan dacht ik nog aan een power metal band. Qua melodielijnen en gitaarspel heeft het nummer er alle tekenen van, alleen de zang was de vreemde eend in de bijt. Als de muziek dan een flinke thrash-buiging neemt op ‘Commandos’ begint een en ander ineens een stuk beter bij elkaar te passen. Qua stemgeluid benadert Sampo enigszins oud-Pantera zanger Phil Anselmo, hoewel hij een stuk minder kracht in zijn stem heeft. Opvallend is de hoeveelheid keyboards die ook door deze hardere nummers loopt, wat de muziek een aangenaam symfonisch karakter geeft. Over melodisch gesproken, ‘Worthless Heart’ waarvan ook de videoclip gemaakt is, dat is gewoon een melodisch metal nummer! ‘The End Of The Universe’ is wat experimenteler hoewel ook deze telg weer vanuit een thrash-basis start. ‘Destination Unknown’ is weer een erg apart nummer niet in de laatste plaats door de vrouwelijke gastvocalen die op het eerste opzicht helemaal niet bij het nummer lijken te passen. ‘Prey’ en ‘In The Name Of God’ zijn dan weer wat meer rechttoe rechtaan thrash. Met het ruim zeven minuten durende ‘The Fate Of Atlantis’ weet de band voor een indrukwekkende afsluiting te zorgen. Al met al een heel aardig debuut en niet zo makkelijk in een hokje te stoppen, ook al bijzonder gezien de hoeveelheid termen en genres waar we tegenwoordig in de metal over praten. Zeker even proberen dus.