King Witch - Under The Mountain

King Witch - Under The Mountain

Label : Listenable | Archiveer onder doom metal

Vera : Begin 2015 ontstond in het Schotse Edinburg een nieuwe constellatie: King Witch. Hun zware mix van old school metal en jaren zeventig rock heeft een doomachtig occultisme, terwijl ook enige blues invloeden doorsijpelen. Meteen denken we aan bands als Alunah en Blues Pills, maar King Witch weet er toch een eigen draai aan te geven, met een expressieve zangeres (Laura Donnelly) en gitarist Jamie Gilchrist als leidende blikvangers.

Na de markt afgetast te hebben met de EP ‘Shoulders Of Giants’, nam men dit volledige debuut ‘Under The Mountain’ op in Gilchrist’s studio, maar voor mix en mastering werkte men samen met Tom Dring in de Vagrant Recordings studio. De band heeft al geruime live ervaring en kon zelfs op Sweden Rock grote sier maken. Wat biedt dit debuut? Wel, vintage rock met zware riffs en vurige gitaarsolo’s, maar de zang is een kwestie van smaak. Zangeres Laura Donnelly wordt al meteen met Janis Joplin vergeleken, maar ik zou eerder de trillende galmpartijen van Grace Slick vermelden als we dan toch in de jaren zestig beland zijn. De zang klinkt echter uitermate geforceerd, zodat het na enkele songs al behoorlijk vermoeiend wordt. Scherp en gillend de hoogte in wordt elke song op die manier ingekleurd op een manier waar we enige vraagtekens bij plaatsen. Grootste invloeden van de band zijn uiteraard Candlemass en Black Sabbath, wat duidelijk te horen is in het tragere ‘Approaching The End’ met zijn mooi gitaarwerk. Ook het kalme, bluesy ‘Ancients’ is een verademing, maar verder is er nog heel wat ruimte voor verbetering op volgende albums.