Oregon Trail - Haven

Oregon Trail - Haven

Label : Czar Of Crickets Productions | Archiveer onder post rock / post metal

Koen W. : Als compleet onbekenden voor elkaar kwamen de bandleden samen in 2012. De sfeer van een studenten band groeide al gauw uit naar een plaats met heel wat experimenteerdrang richting post rock. In 2015 kwamen ze dan ook met hun debuutalbum op de proppen. Hoewel hun thuisland Zwitserland heel wat idyllische plaatsjes kent, verhuisden ze naar Le Locle. Een desolaat en ruw berglandschap waar ze hun muzikale hersenspinsels volledig los lieten gaan.

Het resultaat is een donker postrock album met heel veel plaats voor emoties. En die zijn nu niet bepaald vrolijk te noemen. Zanger/gitarist Charles Bernhard heeft al die negativiteit kunnen omzetten naar heel emotionele en expressieve zang. Soms zingt hij en dan klinkt hij als een boze stem die vertelt en waarin vooral het gevoel primeert. Noem het zelfs een beetje richting Amenra maar dan clean gezongen. ‘Sun Gone Missing’ wordt zo een uitstekend muzikaal stuk. Evengoed gaan ze dan meer de zachtere kant op zoals in ‘Aven’. Laat je echter niet op het verkeerd been brengen. Het nummer bouwt zich langzaam op tot een hevige eruptie waarin de zang puur schreeuwen wordt. De luisteraar wordt meegetrokken tot in hun meest duistere gedachten waarin al die emoties op je worden afgevuurd. Afgesloten wordt er met het iets meer dan zeven minuten durende ‘Marble Grounds’ dat naar het einde toe overgaat in emotionele en zachtere muziek waarin een fragiele zang overneemt. Wie op zoek is naar het betere postrock album gaat hier heel wat luisterbeurten tevreden mee zijn.