Therion - Beloved Antichrist

Therion - Beloved Antichrist

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Sinds jaar en dag droomt Therion opperhoofd Christofer Johnsson ervan om een heuse (rock)opera te schrijven. Zoals steeds heeft hij dit minutieus uitgewerkt, maar wat begin februari op drie schijven verschijnt kunnen we gerust een megalomaan project noemen. En dit is slechts een begin, want Johnsson’s hoofdintentie is om dit live op de planken uit te voeren. Voorlopig zijn we meer dan zoet met de muziek, waarin opera het voortouw neemt – meer dan ooit – maar er zijn gelukkig ook nog vele referentiepunten en songs die men als typisch Therion kan beschouwen.

Het is natuurlijk een hele hap om te verwerken, drie uur muziek die soms ver buiten het metal/rockidioom kleurt, met 28 gastvocalisten waaronder we bekende gezichten als Thomas Vikström en diens dochter Linnea ontwaren, Chiara Malvestiti die we kennen van de concerten en Lori Lewis, maar ook een beroemde Zweedse bariton Markus Jupiter. Met zoveel vocalisten is het uiteraard een erg vocaal gericht werk geworden. De band ziet dit dan ook niet als een regulier volgend Therion album, maar als een project dat toevallig wel door Therion gecreëerd is. Verwacht geen werk in de trant van Avantasia of Ayreon, want dit is iets totaal verschillend. Je zou het de moeder van alle rockopera’s kunnen noemen, want laat één ding nu duidelijk wezen: Therion levert nooit half werk. Een cijfer geven aan deze unieke onderneming is dan ook uit den boze, want iedereen moet gewoon even gaan zitten en een mening vormen of ‘Beloved Antichrist’ een meesterwerk is of teveel focust op opera, waardoor het rock/metal gedeelte ondergesneeuwd raakt. Tip: de derde schijf klinkt het hardste en meest vertrouwd. In elk geval is het een illustratie van de unieke artiest die Johnsson is.

Meer informatie