Beth Hart & Joe Bonamassa - Black Coffee

Label : Provogue | Archiveer onder bluesrock

Wim S. : Wanneer twee zwaargewichten uit de blues de krachten bundelen weet je eigenlijk op voorhand dat het goed zit. Zeker als een van de twee Joe Bonamassa is. Heeft die man namelijk ooit een slecht album afgeleverd? Niet dat ik weet. En hij heeft er toch heel wat afgeleverd, zowel solo als met verschillende bands/projecten. En nu verschijnt er dus een album dat hij samen opnam met zangeres Beth Hart, de vrouw met de stem als schuurpapier. En ja hoor, het is weer raak. Het tweetal levert een dijk van een bluesalbum af.

Er staan tien tracks op ‘Black Coffee’, een door niemand minder dan Kevin Shirley geproduceerd album. En iedereen die hem kent weet dat het album dan ook kraakhelder klinkt. Hoe geweldig komen die solo’s van Bonamassa op dit album dan ook naar voren! Top hoor. Het album rockt veel minder dan ik in eerste instantie zou hebben verwacht. Hart is (ook) een rauwe bluesrocker maar op ‘Black Coffee’ horen we weinig rock en vooral laid back blues. Opener ‘Give It Everything You Got’ is een weergaloos lekker nummer, dat hangt tussen rock en blues en waarin de solo van Bonamassa onnavolgbaar is en waarin de horns toegevoegde waarde hebben. ‘Damn Your Eyes’ en ‘Black Coffee’ zijn meer traditionele bluesjes die minder om het lijf hebben en die vooral door de gitaar van Bonamassa opvallend zijn. ‘Why Don’t You Do Right’ doet me zelfs een beetje denken aan het nostalgische werk van Caro Emerald, met dien verstande dat ook hier de gitaar uiteraard weer excelleert. ‘Saved’ is een eenvoudig up tempo rock and rol nummer, terwijl ‘Sitting On Top Of The World’ een vette cover is van Cream. Tegen het einde zakt het album wel iets weg qua kwaliteit, want ‘Joy’, ‘Soul On Fire’ en ‘Addicted’ zijn geen van allen echt hoogvliegers. Beth Hart zingt zoals ze dat kan (rauw en melodieus en met veel kracht), Bonamassa speelt de pannen van het dak en het album klinkt als een tierelier.