Letters From The Colony - Vignette

Letters From The Colony - Vignette

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder prog / sympho metal

Job : Wat een hoes, wat een band en wat een plaat! Letters from the Colony komt uit Zweden en laat met ‘Vignette’ even horen hoe je een stevige partij extreme progressive maakt. Periphery meets All Shall Perish meets Between the Buried and Me meets Meshuggah meets Gojira meets The Faceless… en dat per nummer! De vijf heren zijn nu getekend op Nuclear Blast, een aanwinst voor het label (wat zal Sumerian boos zijn dat ze hier niet eerder op gesprongen zijn!) want ‘Vignette’ is een perfect voorbeeld van hoe het ook kan.

Grootse open melodische stukken in opener ‘Galax’ waar non-standaard akkoorden over non-standaard ritmes toch een vertrouwd gevoel geven, waarna een prachtige fusion-geinspireerde interlude de luisteraar naar adem doet happen. De productie en vocalen doen vermoeden dat het metalcore is, maar de roots zitten veel dieper geworteld in het progressieve genre. Een ‘Erasing Contrast’ waar Car Bomb, Periphery en The Faceless naadloos op elkaar genaaid wordt. Een prachtige, instrumentale interlude in de vorm van ‘This Creature Will Haunt us Forever’. Een onnavolgbaar slopend ‘Cataclysm’, waarin Gojira haar match vindt met Textures. Weergaloze shit!

De band is niet bang melodie overboord te gooien en komt vaker agressief en mokerhard uit de hoek. Toch sijpelt er zo nu en dan een straaltje melodie in, maar op onverwachte plekken. Zoals daar ineens de jazzy interlude in ‘Glass Palaces’. Het lijkt niet te passen maar het past juist daarom zo goed. Laat deze plaat niet aan je voorbij gaan komende maand!