Crescent - The Order Of Amenti

Crescent - The Order Of Amenti

Label : Listenable | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Crescent komt uit Egypte en het viertal speelt op deze tweede langspeler technisch goed onderlegde, nu eens melodieuze, dan weer naar brutal neigende death metal, met epische passages – zonder overigens over the thop te gaan. De muziek is sfeervol, gedragen en doordrenkt van invloeden uit Egyptische / (Midden) Oosterse traditionele muziek – met name in de toonladders, maar zo nu en dan ook in het instrumentarium. Een vergelijking met Nile ligt dan snel op de loer, maar ik hoor er meer (moderne) Behemoth in, met een dikke dosis lekker voortrollende death, doorspekt met melodieën. De band omschrijft haar muziek zelf als blackened death, maar dat blackened haal ik er niet zo heel sterk uit, of het moet de donkere ondertoon in de sfeervollere en soms rustigere delen van de plaat zijn.

Naast in de muziek hoor/zie je de Egyptische invloeden ook terug in de teksten, die vrijwel zonder uitzondering over de glorietijd van het Groot Egyptische Rijk en haar goden gaan. De kracht van de plaat is wat mij betreft enerzijds de variatie, de afwisseling, zowel als het gaat om tempo, als de wisselwerking tussen bruut en melodie. Anderzijds is het feit dat de band er in slaagt om gedurende heel de plaat een zeer hoog niveau vast te houden – er staan eigenlijk geen zwakke broeders of fillers op ‘The Order Of Amenti’ en Crescent weet de aandacht er een uur lang bij te houden – hoewel ik me tegelijkertijd wel afvraag na hoeveel keer afspelen dat wellicht toch uitgewerkt raakt. De band ontstond alweer een kleine 20 jaar geleden (1999) en dit is pas hun tweede full-length, maar gelet op de kwaliteit van zowel songs als uitvoering, gaan we de komende jaren ongetwijfeld meer horen van de mannen.