Schwarzach  - Sieben Seelen

Schwarzach - Sieben Seelen

Label : Kristallblut Records | Archiveer onder black metal

Vera : Schwarzach is de naam van een duo uit Duitsland, bestaande uit Schwarzmaler (zang) en Schwarzensee (instrumenten). Het leidt geen twijfel dat we hier met black (schwarz) metal te maken hebben, al zitten er ook wel andere invloeden in verborgen. Eerder bracht men de albums ‘Ueberlebender’ (2009) en ‘Operation Kismet’ (2012) uit. Zes jaar later blijkt men afgestapt van dystopische, postapocalyptische thema’s, maar zich te verdiepen in de voortekenen van dit apocalyptisch gevoel, reeds tijdens de Middeleeuwen door pandemonie, klimaatveranderingen en desintegratie van de autoriteiten en meer kronieken van een aangekondigde teloorgang.

Dit derde album ‘Sieben Seelen’ werd door bandlid Schwarzensee geproduceerd en gemastered door Skaldir in de Kalthallen studio. We kennen het vroeger werk niet, maar de band zou voor het eerst zoveel orkestrale arrangementen en atmosferische stukken gebruikt hebben, alsook samples, synthesizers en gesproken stukken. Dat brengt de nodige afwisseling in hun vrij melodieuze, edoch ruige zwartgeblakerde sound. Wanneer opener ‘Ein Sturm Zieht Auf’ weerklinkt, worden de strakke gitaren inderdaad voorafgegaan door enige symfonische bombast, maar eerder in de trant van Summoning dan op een Nightwish manier zullen we stellen. De proclamerende stem van Schwarzmaler is ruw en bars, nog versterkt door het gebruik van de Duitse taal. Maar er is meteen ook al een fraai akoestisch fragment, ook al is het kort. De andere invloeden komen vooral uit klassieke heavy metal, vandaar dat het gitaarwerk melodieus is en een song als ‘Heimgesucht’ zelfs vlot klinkt, ondanks de bitsige toon in de zangpartijen. In het slepende ‘Pein Und Läuterung’ horen we de eerste gesproken sample (een vrouw) en enige electro op de achtergrond fleurt ‘Das Land Zu Unseren Füssen’ op. Grimmig is het wel, maar nooit ontoegankelijk. Als besluit is ‘Epilogue’ de tweede gewichtige toespraak over de ondergang van de wereld, aangezet met zware symfonische barokmuziek. Een verdienstelijk album, maar geen uitschieter.