Ghost - Ceremony And Devotion

Ghost - Ceremony And Devotion

Label : Spinefarm | Archiveer onder hardrock / aor

MoL : Na drie albums en twee EP’s, die stuk voor stuk goed werden ontvangen, kon een live-album niet uitblijven. En dus brengt Ghost het album ‘Ceremony And Devotion’ uit dat is opgenomen tijdens de Popestar tour. Eenieder die de band live aan het werk heeft gezien kan beamen dat de live-shows van Ghost prima zijn. Het geluid is eigenlijk altijd goed en de setting is met de populariteit meegegroeid. Dat rechtvaardigt deze release, al zullen commerciële overwegingen ook een belangrijke factor zijn geweest.

Anderzijds moet ik zeggen dat ik altijd wat wantrouwig sta tegenover live-albums. Puur om de nummers te luisteren zijn studioversies vaak een stuk beter te behapstukken. Het geluid is beter dan bij live-opnamen, ondanks dat die achteraf flink opgepoetst worden in de studio. Ook heb je geen last van plichtmatige ‘come on (willekeurige plaatsnaam)’ en dergelijke kreten tijdens de nummers. Het vervelendst aan live-albums is nog wel het tactisch ingeplakte gejuich. Al deze ingrediënten zijn op ‘Ceremony And Devotion’ ook aanwezig en komt het luisterplezier niet ten goede. De tracklist is een mooie verzameling van achttien nummers van de drie albums met als opener ‘Square Hammer’ van de Popestar EP. In die zin een goeie manier om de band te leren kennen, maar je kan op allerlei andere manieren ook gewoon de studioversies beluisteren. Daarvoor hoef je deze plaat niet te kopen. ‘Ceremony And Devotion’ is zodoende vooral interessant voor fans van Ghost die alles willen hebben van de band. De rest kan zijn geld beter besteden aan een concertkaart en zo’n gave liveshow van Ghost meemaken.