Fleddy Melculy - De Kerk Van Melculy

Fleddy Melculy - De Kerk Van Melculy

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder heavy / power metal

Koen W. : Het Vlaamse metal en hardcore fenomeen Fleddy Melculy zet met ‘De Kerk Van Melculy’ zijn veroveringstocht verder. Het tweede album is nog groter en steviger dan hun debuut. Maar liefst vierentachtig minuten lang krijg je hier een uitstekende mix van hardcore, metalcore en thrash metal op je afgevuurd. Het item wordt dan ook uitgebracht als dubbelalbum. Enerzijds krijg je tweeëntwintig nieuwe nummers te horen. Er komen dan nog eens heel wat bonus tracks bij waaronder enkele remixen en vijf live nummers.

Het nieuwe werk beslaat zestig minuten. Natuurlijk zitten daar ook heel wat humoristische tussendoortjes bij. Fleddy richt hierbij zijn pijlen vooral op hedendaagse trends. Luister maar eens naar het ‘Verplicht Akoestisch Intermezzo’. De opname poging voor een akoestisch gitaar intermezzo wordt voortdurend gestoord door een smartphone die afgaat of de mama die roept dat het etenstijd is. Wat verder krijg je dan het hieraan verbonden ‘Verplicht Epic En Duister Intermezzo’. De illustere muziek wordt begeleid door een vrouwelijke hobbykok die de luisteraar pannenkoeken leert maken. Er is nog ‘Serge, De Robot’ waarin Serge de seksrobot aan het vertellen gaat. In tegenstelling tot heel wat andere bands die zichzelf een ruig imago aanmeten, heeft Fleddy het lef om de spot met zichzelf te drijven. In ‘Apu’s Revenche’ heeft onze favoriete nachtwinkeluitbater zijn grote broer meegenomen om Fleddy een stevig pak rammel te verkopen. Tot daar de tussendoortjes.

Muzikaal zijn de nummers nog beter uitgewerkt als op hun debuutalbum. Opener ‘Kerk’ ontpopt zich tot een nummer waar Fleddy zijn frustraties over de verplichte kerkbezoeken in zijn jeugd beschrijft. Dit wordt op een voortreffelijke manier verteld waarbij tijdens het refrein alle woede en emoties uitgeschreeuwd worden. Hierbij kreeg ik een serieuze uppercut van zelfreflectie en samen met mij zullen nog duizenden Vlamingen en Nederlanders datzelfde wrange verplichte kerkbezoek ervaren uit hun kindertijd.Het succes van Fleddy begon met zijn ‘T-Shirt Van Metallica’. In ‘Camouflage’ worden die stoere dragers van meestal enkele maten te grote camouflage jassen op de loep genomen. Ook de huidige generatie van jonge sociale media verslaafden ontsnappen er niet aan. ‘Foto Van Uw Hoofd’ maakt vakkundig gehakt van alle selfie verslaafden. Nog zo een klepper is ‘Varken’ waar na een zware werkweek, alle remmen los worden gelaten tijdens het weekend. Zelfs als je het nummer haat, ga je het refrein niet uit je hoofd krijgen. Fleddy lacht hierbij duivels in het vuistje. Het meer melodieuze werk krijg je te horen in ‘668’. Voor dit ronduit subliem nummer over de buurman van de duivel komen de landgenoten van King Hiss langs. Zelfs Urbanus heeft een gastrolletje in ‘Het Gat Dat Niet Groot Genoeg Was’.

Elk nummer op dit album beschrijven, zou een review geven van elke bladzijden lang. Maar wees gerust, betere humor ga je niet horen. Denk nu niet dat Fleddy de platvloerse richting uitgaat of een bende grapjassen kan genoemd worden. Daarvoor is de muziek van een te grote kwaliteit en zijn de lyrische composities van zanger Jeroen Camerlynck te subtiel geschreven. Ik weet alleszins al wat me te doen staat. Me officieel te laten dopen bij de kerk van Fleddy.