Ataraxy - Where All Hope Fades

Ataraxy - Where All Hope Fades

Label : Dark Descent Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Dit was een harde noot om te kraken. Ik heb het nieuwe album van Ataraxy uit het Spaanse Zaragoza echt heel vaak beluisterd om een goed oordeel te kunnen vellen. Hier en daar las ik berichten van mensen die het helemaal niets vinden omdat het niet meer lijkt op de stijl die de band liet horen op hun vorige album ‘Revelations Of The Ethereal’. Dat album verscheen in 2012 en in de tussentijd is Ataraxy gewoon verder gegroeid. Of dat ten voordele of nadele is, moet je uiteindelijk zelf bepalen. In mijn recensie gaf ik al aan dat ook op het vorige album progressie te horen was. Voor mij is dat album nog steeds een ijzersterk staaltje death metal met een eigen gezicht maar ook met duidelijke invloeden. Liefhebbers van death metal met een fikse dosis doom erin verwerkt, zullen dat beamen.

‘Where All Hope Fades’ laat gewoon een verschuiving zien richting doom metal. Er zijn nog steeds snelle passages te horen, maar over het geheel is het allemaal vrij langzaam. Iets waar ik totaal geen probleem mee heb. Bij de instrumentale opener ‘The Absurdity Of A Whole Cosmos’ moet ik meteen aan My Dying Bride denken. Na afloop van het hele album schieten ook namen als Ophis en Evoken door mijn hoofd. De laatste overigens vooral vanwege de sfeer. Ataraxy heeft er gewoon duidelijk voor gekozen een andere weg in te slaan en geen kopie van het vorige album op te nemen. Als liefhebber van death/doom ben ik niet ontevreden met het resultaat. Maar als ik dit album moet afzetten tegen het vorige album, dan moet ik wel bekennen dat ik het vorige album meer waardeer. Toch is ‘Where All Hope Fades’ een album dat je zeker moet gaan beluisteren, want voor een death/doom album is het wel erg gaaf wat de heren laten horen. Intens, sfeervol en met ballen.

Het album komt uit bij Dark Descent en net als bij de vorige releases verzorgt Me Saco Un Ojo Records de vinyl editie.