Voodoo Circle - Raised On Rock

Voodoo Circle - Raised On Rock

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het is voor een band altijd erg moeilijk om een zanger te vervangen, daar deze meestal voor een erg groot gedeelte het totaalgeluid van de muziek bepaald. En als je dan nog eens een vocale klasbak zoals David Readman moet doen vergeten, dan heb je als Voodoo Circle wel een behoorlijk probleem. Zijn vervanger Herbie Langhans doet het op deze inmiddels vijfde full-length studio-plaat ‘Raised On Rock’ zeker niet slecht, maar kan toch niet in de buurt komen van het erg hoge niveau van Readman. Hij is an sich een prima zanger wiens stemgeluid goed past in de traditionele metal met bluesy invloeden die Voodoo Circle pleegt te maken, maar mist net dat beetje extra wat David Readman wel kon brengen.

Qua song materiaal is er op ‘Raised On Rock’ voldoende kwaliteit te vinden en met name de eerste helft van het album luistert erg lekker weg met nummers zoals het vlotte ‘Running Away From Love’, het groovy ‘Walk On The Line’ en ‘Just Take My Heart’, waarin gitarist Alex Beyrodt volop de gelegenheid grijpt om zijn kunsten op de zes snaren te etaleren. De nummers die je in het tweede gedeelte van het album voorgeschoteld krijgt kennen meer blues-invloeden en zijn over het algemeen wat langzamer van aard. Hoewel dit zeker bijdraagt aan de afwisseling kunnen tracks zoals ‘Chase Me Away’ en ‘Dreamchaser’ me wat minder bekoren dan het wat frissere materiaal dat er op het eerste gedeelte van de plaat te vinden is. De afsluiter van ‘Raised On Rock’, zijnde het prima nummer ‘Love Is An Ocean’ zorgt er in ieder geval voor dat het niveau net voor het sluiten van de markt weer behoorlijk omhoog getrokken wordt.

Zoals gezegd is het song materiaal wat er op ‘Raised On Rock’ te vinden is zeker de moeite van het beluisteren waard, al dient daar meteen bij gezegd te worden dat het niveau van voorganger ‘Whiskey Fingers’ uit 2015 zeker niet gehaald wordt. Tel daarbij op dat zanger Herbie Langhans niet de absolute klasse bezit van David Readman en het moge duidelijk zijn dat ‘Raised On Rock’ niet het album is geworden wat ik na ‘Whiskey Fingers’ gehoopt had. Desalniettemin is Alex Beyrodt er met zijn mannen in geslaagd een erg degelijke, maar tevens weinig verrassende bluesy hardrock plaat af te leveren.