Atomwinter - Catacombs

Atomwinter - Catacombs

Label : Trollzorn Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Het eerste wat opvalt bij deze release is de ontzettend gave albumhoes, waarop een catacombe is afgebeeld met heel veel skeletten, ontbindende lijken en smerig ongedierte. In het midden de zombie-etende ‘panzerheks’ die op eerdere releases van de band ook al op de albumcovers verscheen, alles zeer gedetailleerd getekend door de Duitse illustrator Johannes Kiesselbach.

Atomwinter uit het Duitse Göttingen is een old school death metal band die met ‘Catacombs’ hun inmiddels derde langspeler uitbrengt. Met de albums ‘Atomic Death Metal’ uit 2012 en ‘Iron Flesh’ uit 2015 wist de band in hun thuisland al een aardige naam op te bouwen, maar ook door optredens met Macabre en God Dethroned en op Party San wist de band zich al aardig in de kijker te spelen. Begin februari komt ‘Catacombs’ uit via Trollzorn Records, het label voor Pagan/Viking en Folk Metal, aldus het label zelf. Atomwinter tapt gelukkig uit een ander vaatje en laat zich inspireren door death doom metal bands als ons eigen Asphyx en death metal oergesteenten Bolt Thrower.

Het album begint met een onheilspellend cello intro, zoals dat op eerdere albums ook gedaan werd waarna we negen redelijk recht-toe-recht-aan old school death metal tracks voorgeschoteld krijgen, met redelijk simpel doch loodzwaar riffwerk, van uptempo songs tot doomy death metal en alles wat daar tussen in zit. De gitaren downtunen en raggen en riffen maar op de blastbeats en bruut rollende bassdrums, en af en toe een jankende solo er doorheen gooien. Lomp, rauw en smerig is de brute death metal strot van zanger Olle Holzschneider, die perfect bij de muziek van Atomwinter past. Het klinkt allemaal best lekker. En daar is het eigenlijk ook wel mee gezegd, want Atomwinter heeft niet echt een eigen stijl en de composities op deze plaat zijn niet van het niveau dat je er over heen stapt dat de band geen eigen stijl heeft. Ik zou ten alle tijden eerder een plaat van Bolt Thrower of Asphyx opzetten dan één van Atomwinter. ‘Catacombs’ is net iets te middelmatig om echt enthousiast van te worden.