Long Distance Calling - Boundless

Long Distance Calling - Boundless

Label : Inside Out | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : Een nieuw album van Long Distance Calling. Altijd fijn. En ik word helemaal blij als ik zie dat er slechts vier muzikanten op de hoes staan afgebeeld. Zouden ze naar me geluisterd hebben? Ja, blijkbaar wel. Want Long Distance Calling is weer een band zonder zanger. Ondanks dat Petter Carlsen een geweldige zanger is, was ik niet enthousiast over zijn vocale bijdragen op het laatste LDC studio album ‘Trips’. Het klikte gewoon niet. En voor die tijd was er natuurlijk Marsen Angler; ook een veelzijdige, sympathieke muzikant maar ook in die periode was ik vooral gecharmeerd van de instrumentale songs van de band: dat is gewoon hun ding. Dat hebben ze zichzelf blijkbaar nu ook weer gerealiseerd, want het nieuwe album ‘Boundless’ is weer helemaal instrumentaal. Genieten dus.

Want dat kunnen de vier uit Münster; geweldige instrumentale songs in elkaar zetten. Het album opent met het lange ‘Out There’, een nummer dat qua sound en structuur nadrukkelijk teruggrijpt naar het vroegere werk van de band, ten tijde van ‘Avoid The Light’. Nog meer indruk maakt het navolgende ‘Ascending’ met geweldige drumpatronen van Janosch Rathmer en lekkere heavy gitaren van de tandem Flo en Dave. De elektronica komt voor het eerst goed naar voren in het spannende ‘In The Clouds’ waarin naast de heavy gitaren ook de bass van Jan Hoffman opvallend goed te horen is. Het eerste nummer wat me wat minder doet is ‘Like A River’, waarin ik de gitaren simpelweg niet mooi vind klinken. Lijkt wel western muziek! Enthousiast word ik weer van ‘On The Verge’ met een meer dan verslavend bas(?) lijntje en lekker strak drumwerk. ‘Weightless’ is ook klassiek LDC materiaal (met fraaie solo van Dave) en ‘Sky Divers’ sluit het album heerlijk heftig af. Dat wordt live lekker headbangen! Ja, Long Distance Calling is terug van weggeweest.