Grimner - Vanadrottning

Grimner - Vanadrottning

Label : Despotz | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : De Zweedse Vikinghorde Grimner timmert aardig aan de weg. In 2014 konden we het debuut ’Blodshymner’ wel smaken, twee jaar later volgde ’Frost Mot Eld’ en nu is het derde volledige album ‘Vanadrottning’ klaar om het succes te prolongeren. Intussen bracht men ook enkele EP’s uit en dit nieuwe album werd voorafgegaan door de singles ‘En Fallen Jätte’ (ook videoclip) en ‘Freja Vakar’ om de pagan metal fans warm te maken voor het grote werk.

De Zweedse band zingt ook ditmaal in de moedertaal en voor de teksten putte men uit de Noordse mythologie. Het concept focust ditmaal op Gullveig, de koningin van de Vanir welke door Oden’s troepen levend verbrand werd, maar zij herrees telkenmale. Muzikaal zet men het pad van de voorganger verder met compactere songs dan in de beginperiode, die toegankelijk en opzwepend zijn. Fluitist Johan Rydberg fladdert constant doorheen de kloeke, strijdvaardige songs die gekenmerkt worden door de barse grom van oprichter/gitarist Ted Sjulmark, maar ook veel cleane heidense zang bevatten. Daar is de nieuwe ritmegitarist Martin Welcel verantwoordelijk voor en hij doet dit prima. Met pagan drums en symfonische arrangementen zet het titelnummer voortvarend en vlot in. Men bouwt intermezzo’s op piano of akoestische gitaar in en schuwt niet om er af en toe een oorstrelende klassieke gitaarsolo aan toe te voegen. Nog steeds vermelden we invloeden van Eluveitie (maar dan zonder vrouwenzang), Finntroll (luister naar de schwung in ‘En Vilja Av Järn’), Ensiferum (de interactie tussen ruwe en cleane zang plus catchy refreinen) en Månegarm (niet alleen de Zweedse taal). Beide singles mogen dan het meest aanstekelijk zijn, alle songs zijn prettig luistervoer voor elke pagan metal fan, zonder dat men in al te vrolijk vertier vervalt, het dansbare ‘Dödens Dans’ uitgezonderd. De band heeft al een flink aantal concerten in de agenda voor de nabije toekomst en zal gestaag het succes kunnen uitbreiden met dit excellente album op zak.