Tully Monster - Sightseeing

Tully Monster - Sightseeing

Label : Eigen beheer | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Mini-CD

Sjak : Tully Monster is een relatief nieuwe, in 2014 opgerichte, heavy rock formatie uit Noord-Holland, die in zangeres Marike Groot (ex-The Gathering) het bekendste bandlid heeft. Naast haar The Gathering-verleden, waarin ze de vrouwelijke vocalen op het debuut-album ‘Always’ voor haar rekening nam, heeft ze met de huidige Tully Monster bassist Robert Jan van der Woud ook bij Little Mary Big gespeeld, waarmee ze een aantal demo’s heeft uitgebracht. Bij Tully Monster wordt dit duo bijgestaan door gitaristen Wieger Janse en Schelte Eppinga en drummer Wolter Jonkman en dit vijftal heeft met deze ‘Sightseeing’ hun eerste vier-track EP op de markt gebracht.

De muziek van Tully Monster wordt gekenmerkt door een veelvoud van verschillende invloeden en is niet zo gemakkelijk in een hokje te plaatsen. Stevige gitaargeoriënteerde rock is de basis, maar er zijn ook invloeden van pop, soul, jazz en psychedelica in de nummers verweven en dat zorgt er voor dat je behoorlijk open-minded moet zijn om dit plaatje te kunnen waarderen. Zeker bij een eerste luisterbeurt kan een en ander behoorlijk ongestructureerd klinken en je zult dan ook de nodige tijd moeten investeren alvorens de puzzelstukjes op de juiste plek vallen.

De EP bevat een viertal nummers die te samen goed zijn voor zo’n vijfentwintig minuten aan muziek. Openingsnummer ‘Wire’ is het best in het gehoor liggende nummer, maar ook hier zijn er de nodige onverwachte wendingen in aangebracht. ‘White Fish’ is in mijn beleving het meest ongrijpbare nummer, waarin heel wat psychedelische invloeden in verwerkt zitten. Met zijn ruim acht minuten is dit ook het langste nummer van de EP en er worden veel invloeden uit andere muziekstijlen in verwerkt. Dat is even wennen, maar hoe meer je dit nummer beluisterd hoe meer je het gaat waarderen. Ook in beide andere nummers ‘In My Arms’ en ‘Sightseeing’ worden met name de nodige progressieve invloeden verwerkt en dat wordt op een behoorlijk smaakvolle manier gedaan.

‘Sightseeing’ is zeker niet het gemakkelijkste plaatje om tot je te nemen en de echte headbangers moeten hier absoluut van af blijven. De muziekliefhebbers die een wat bredere smaak hebben kunnen dit zeker eens uitproberen, maar ook dan zal ‘Sightseeing’ de nodige tijd vergen om tot de verbeelding te gaan spreken. Desalniettemin heeft Tully Monster met zijn eigenzinnige muzikale benadering een interessante debuut-EP uitgebracht en heeft de band zeker bestaansrecht. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe dit zich in de toekomst verder zal gaan ontwikkelen…