Shadowspawn - Hope Lies Dormant

Shadowspawn - Hope Lies Dormant

Label : Via Nocturna | Archiveer onder speed / thrash metal

Dennis : Denemarken heeft een naam hoog te houden als het gaat om thrash metal. Wanneer je aan Deense thrash denkt, dan hebben de Denen ook een heel eigen sound die niet echt vergelijkbaar is met Duitse of Amerikaanse thrash metal. Met bands als Invocator, Illdisposed, Hatesphere en Konkhra werd Denemarken als serieus export land voor thrash metal bands op de kaart gezet. Shadowspawn is de volgende Deense thrash metal band die aan dit rijtje toegevoegd kan worden. Het debuutalbum ‘Hope Lies Dormant’, dat op 30 november vorig jaar uitkwam werd onlangs nog door onze collega’s van heavymetal.dk uitgeroepen tot (Deens metal) album van het jaar.

Shadowspawn komt voort uit de overblijfselen van de bands Cinerator en God’s Secret Army, twee Deense death en thrash metal bands die eind jaren negentig elk een album uitbrachten, maar nooit echt wisten door te breken. In 2015 bracht de band hun eerste EP ‘Ashes of Sorrow’ uit via het Amerikaanse Horror Pain Gore Death Productions. Na het vervangen van de hele ritmesectie en het aantrekken van een nieuwe zanger werd er gewerkt aan een volledig album dat de band vorig jaar geheel in eigen beheer opnam. ‘Hope Lies Dormant’ wordt door het Poolse Via Nocturna label uitgebracht.

De elf tracks op dit debuutalbum van Shadowspawn zijn stuk voor stuk ware death/thrash mokerslagen. Het album staat vol logge thrash riffs die lekker grooven over de rollende basslijnen en knallende drums. De muziek doet me bij tijd en wijle denken aan Konkhra en het titelnummer heeft met zijn melodische gitaarriff wel wat weg van Amon Amarth. De thrash metal van Shadowspawn is loodzwaar, groovy en bezit een lekkere dosis melodie. Hier en daar wat samples en keyboard arrangements om de muziek wat verder aan te kleden, maar dit neemt nergens de overhand. De zang klinkt wel wat overstuurd en is niet het sterkste punt van deze plaat. Shadowspawn levert met ‘Hope Lies Dormant’ een hele respectabele en solide death/thrash metal plaat uit die bij fans van Deense thrash metal zeker goed zal vallen.