Saratan - Dark Orient

Saratan - Dark Orient

Label : Eigen beheer | Archiveer onder alternative / pop

Release type: Mini-CD

Berto : Saratan is een Poolse band die van thrash metal band is geëvolueerd naar een club die zijn invloeden uit de oosterse muziek haalt en die over een laag metal gitaren heen spreidt. Die laag gitaren is in de loop van de afgelopen albums wel steeds dunner geworden en op het nieuwe album ‘Dark Orient’ ligt er nog maar hier en daar een echt vette riff onder de merendeels oriëntaalse instrumentatie. Het is prachtige muziek, waarbij de band zo authentiek als mogelijk wil overkomen door samen te werken met muzikanten uit Tunesië en Iran bijvoorbeeld, maar je moet er voor in de stemming zijn en voor je zelf wel de juiste voorwaarden scheppen (beetje wierook, of misschien een blowtje) en dan kan de muziek zijn bezwerende werking doorvoeren.

‘Ederlezi’ een lekker uptempo nummer waar er een goede balans is gevonden tussen de lekkere riffs en de mystieke instrumenten, maar ‘Khan Tegri’ is eigenlijk ronduit saai te noemen en veel te langzaam. ‘Dark Orient’ is ook een uitdaging met zijn 15 minuten, maar heeft zeker zijn fraaie momenten. Opvallend is de cover van ‘Wherever I May Roam’ van Metallica die, zoals het met elke cover gaat, met wisselende kritieken te maken zal krijgen. Ik vind het persoonlijk een uitvoering die mij niet zoveel doet. Als klap op de vuurpijl hebben we dan ook nog een Arabische versie en een Perzische versie van het nummer ‘The Desert Winds’ alwaar ik het verschil niet echt waarneem, al zal het wellicht in de taal zitten. Uiteindelijk zit ik wel met een dubbel gevoel bij deze CD, het is in principe prachtige muziek, maar vaak heeft het niets met metal te maken en je moet er absoluut voor in de stemming zijn. Het is echter wel mooi om te zien dat een band zich gedurende hun carrière op deze manier weet te ontwikkelen, dat is slechts weinig bands gegeven.