Mark Deutrom - The Silent Treatment (2000)

Label : Season Of Mist | Archiveer onder different metal

Release type: Re-release

Bart M. : Mark Deutrom staat waarschijnlijk vooral bekend om zijn periode bij The Melvins en als één van de oprichters van Alchemy Records, maar in het jaar 2001 bracht hij zijn eerste soloplaat, 'The Silent Treatment', uit. Vaak betekent een soloplaat een iets meer ingetogen muziek dan dat van de band waar deze of gene bekend van is en dat is hier geen uitzondering. En in de wondere wereld van rock, metal en experimentele muziek is "meer ingetogen" lang niet per definitie een slecht iets. Dat bewijst Mark op dit album, dat dit jaar een zogenaamde re-issue krijgt. Het zal geen toeval zijn dat later dit jaar zijn zesde solo-album uitkomt.

Maar goed, misschien is de reden voor een re-issue enigszins commercieel, het effect is er niet minder om. 'The Silent Treatment' is absoluut geen heftig album maar het zit wel erg goed in elkaar. Deutrom is een zeer ervaren persoon in de muziekwereld en dit blijkt uit het feit dat alle nummers op deze plaat gemakkelijk en zonder moeite uit zijn mouw lijken te komen. En dat is een kunst, om iets heel simpel te laten lijken terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is. Wat deze man hier doet is het creëren van sfeer en ambiance en met elk nummer slaagt hij hierin. De hoofdmoot is toch wel een heel mellow gevoel, maar hier en daar komt hij ook zeer gevoelig uit de hoek, met voor mij als absoluut hoogtepunt het lange (vergeleken met de andere nummers), langzame en bijna gesproken 'Candlelight And Wisteria', maar dat komt wellicht omdat ik een melancholische romanticus ben. Zoals ik al zei, een redelijk ingetogen album met een hoop hoogtepunten (uiteraard afhankelijk van smaak), waaronder 'One Thousand Delights' (ik bedoel, als je een zin als "No one could be going through the universe that is your mind" zingt dan moet er iets goed gaan), 'Coffinmakers Complaint' (omdat het zich langzaam en gluiperig door je hoofd wurmt) en 'Your Necklace' (heerlijk catchy, en net zo relaxed als bepaalde nummers op Tiamat's 'Wildhoney').

Er valt verder weinig over te zeggen, dit is gewoon een heel degelijk album, en kan de sfeer zetten voor welke gelegenheid dan ook. Zij het een avond de liefde bedrijven of gewoon een nazomerse middag in het park.

Meer informatie