Listener - Being Empty: Being Filled

Listener - Being Empty: Being Filled

Label : Sounds Of Subterrania | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : Bij het luisteren naar het album ‘Being Empty: Being Filled’ maak ik kennis met het fenomeen ‘talk music’. Zanger (en bassist) Dan Smith trakteert de luisteraar op de voordracht van een lang gedicht op een meer vertellende dan zingende manier en dat wordt opgesierd met wat heavy gitaren en een stevige ritme sectie. Een variant van ‘spoken word’ derhalve. Listener heet de band dus en met deze nieuwe release zijn ze (alweer) toe aan hun vierde album.

Het trio heeft tot nu toe de weg naar het grote publiek nog niet kunnen vinden. En neem maar van mij aan, dat gaat ook niet gebeuren met ‘Being Empty: Being Filled’. Het is niet gemakkelijk te verteren, de muziek van Listener. Of juist misschien wel te gemakkelijk? Wat mij betreft zit het zo: Dan Smith heeft enkele geweldige verhalen geschreven en vervolgens heeft hij bedacht om ze niet in een boek te verpakken, maar in muziek. En wat krijg je dan? Tien songs die onderling inwisselbaar zijn en die primair draaien om de voordracht van de teksten. Ja, uitzonderingen zijn er natuurlijk ook. Zo is ‘There’s Money In The Walls’ een mooi lied met aardige gitaarpartij van Jon Terrey en ook ‘Bloodshot’ is de moeite waard. Maar het gros van het materiaal is muzikaal niet interessant genoeg om te beklijven waardoor je als niet scherpe luisteraar meer dan eens het gevoel hebt dat je voortdurend naar hetzelfde nummer zit te luisteren. En dat kan niet de bedoeling zijn. Ja, leuk al die referenties naar Stanley Kubrick, Wes Anderson en Gus van Sant, maar volgens mij maken die geen muziek…..