Frozen Crown - The Fallen King

Frozen Crown - The Fallen King

Label : Scarlet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Power metal liefhebbers, stop waar je mee bezig bent, want dit wil je niet missen! Frozen Crown is een jonge band uit Italië, bestaande uit vijf muzikanten van hoog niveau. Het resultaat van hun gezamenlijke inspanningen is ‘The Fallen King’, met afstand het beste debuut in de Italiaanse power metal in tijden!

Met ‘Fail No More’ wordt op ziedend tempo de cd geopend. Direct valt het retestrakke gitaarwerk op van het piepjonge talent Talia Bellazecca, zeventien jaartjes jong, en ze braakt hier de eerste van vele knetterende riffs uit. Direct daarna gaan de spotlights naar het zangduo Federico (ook toetsen en gitaar) en zangeres Giada "Jade" Etro, wellicht bekend van achtergrondzang bij Elvenking en haar werk bij Ashes You Leave. Ondanks de symfonische aard van de muziek is er ruimte genoeg voor de gitaren en dat is een verdomd goede zaak, want naast lekker riffen kan Talia ook uitstekend soleren. ‘To Infinity’ is wat trager en laat meer ruimte om Giada te laten schitteren. ‘Kings’ is wat meer om de gitaar heen geschreven. Het refrein zit in een keer in je hoofd en ook de geweldige bridge van Talia is memorabel, van deze jongedame gaan we nog veel horen! ‘I Am the Tyrant’ heeft qua refrein iets weg van het rollende van Grand Magus, ook horen we hier ineens grunts die de muziek nog een extra laag geven.

Het langste nummer en tevens de single van het album is ‘The Shieldmaiden’. Openend met een razende dubbele basdrum pakt het nummer je en zuigt je mee in zes minuten pure power metal perfectie. Met afwisseling tussen grunts en cleane zang van Giada, ondersteund door continu doorbeukende drums en een donderende baslijn is het onmogelijk om niet diep onder de indruk te raken van deze band. Het beste van een niet voor de hand liggende combinatie van Ancient Bards en Wintersun in één. Tegen het eind wordt even wat gas teruggenomen om Talia haar kunsten te laten vertonen, om het daarna nog een keer met een razende climax af te sluiten. Dit juweeltje is verplichte luisterkost voor iedere serieuze power metal fan, dus bekijk die lyric video hieronder!

De ballad is ‘Chasing Lights’, een prima adempauze na al dat geweld. Ook Frozen Crown ontkomt niet aan het cliché beeld dat de ballads bij veel power metal bands de zwakkere schakel zijn, hier omdat door de langzame zang de irritante Italiaanse accenten erg naar voren komen. ‘Queen Of Blades’ is dan weer een heerlijke gitaar gedreven power metal kraker, een lekker chaotische track. Met ‘Across The Sea’ is daar het toegankelijkere nummer, geen grunts meer, de prima toetspartijen van Federico in de hoofdrol, en vooral in het refrein een Delain-achtige zanglijn. ‘Everwinter’ en ‘Netherstorm’ sluiten het album dan weer met wat meer tempo af en zeker die laatste zorgt ervoor dat we met een knal afscheid nemen van dit album, dit is het hardste nummer op het album, dat af en toe zelfs aan de melodische death metal raakt.

Frozen Crown laat met ‘The Fallen King’ een onuitwisbare indruk achter die de eerste keer je mond open laat vallen van verbazing, en met iedere luisterbeurt meer aan je zal kleven. Nu Rhapsody voor een tijdje is vervallen in snelgeld-nostalgie is er dringend behoefte aan vers vlees in de Italiaanse power metal. Frozen Crown springt op overtuigende wijze in dit gat Dit is Ancient Bards met vlammende gitaren, Rhapsody op steroïden, Sonata Arctica met ballen, dit is power metal eerste klas. Aanschaffen die handel!