Don Broco - Technology

Don Broco - Technology

Label : Sharp Tone Records | Archiveer onder alternative / pop

Koen W. : Voor een keer bewandelen we nu eens niet de weg van de zwaardere metalen maar stappen we de richting in van de alternatieve popmuziek. Don Broco komt uit het Engelse Bedford en bestaat sedert 2008. ‘Technology’ is hun derde album en het eerste dat verschijnt nadat de band tekende bij Sharptone Records. Sharptone is een dochtermaatschappij van Nuclear Blast en staat er om bekend talentvolle bands binnen te trekken die niet echt thuishoren tussen de metal kanonnen van Nuclear Blast zelf.

Ook Don Broco laat heel wat potentieel horen. De band hoort thuis bij de moderne alternatieve bands die popmuziek maken met het nodige gitaarwerk erin maar die ook stukken elektronica niet schuwen. Zanger Rob Damiani heeft een uitstekend stel stembanden. De typische Engelse accent zit er diep in. In toonhoogtes kan hij zowat alles aan. Opener ‘Technology’ is een leuk pop nummer waar telkens een stevige riff terugkeert. De refreinen zijn gewoonweg zalig om naar te luisteren. In een nummer als ‘Stay Ignorant’ hoor je al een grotere plaats voor elektronica. Rob zingt er enkele coupletten die zich op de hogere toonhoogten bevinden en die je vast al gehoord hebt bij vedetten als Justin Timberlake. De single ‘T-Shirt Song’ mag met zijn titel dan wel wat cliché klinken. Toch brengt de band het als een stevige pop song met sterke zanglijnen en een minimum aan elektronica. Variatie en experiment wordt nergens geschuwd. Waar je in ‘Pretty’ aanvankelijk nog meer elektronica krijgt te horen, wordt er overgegaan naar een zwaardere gitaar rif en een gitaarsolo waar Tom Morello trots op zou zijn. De veertien nummers klinken vooral kort, catchy en zijn heel easy listening. El Broco is eigenlijk gewoon een band die zonder problemen het hoofdpodium van festivals als Rock Werchter, Pukkelpop of Pinkpop op zou kunnen.