Unshine - Astrala

Unshine - Astrala

Label : Rockshots Music | Archiveer onder gothic metal

Bart M. : Als je me ergens geen plezier mee doet dan zijn dat female fronted, symfonische bands. Om één of andere reden is er een enorme hoeveelheid dergelijke bands ontstaan de afgelopen jaren en blijkbaar is er vraag naar, want bepaalde namen blijven maar terugkomen op social media. Ik krijg er meestal op een niet zo'n fijne manier kippenvel van en het was dus ook met een behoorlijke dosis sceptisisme dat ik 'Astrala' van het Finse Unshine begon te luisteren.

De intro is voorspelbaar, maar daardoor niet minder veelbelovend voor wat er komen gaat. En wat daarna komt stelt echt niet teleur. Vooral bij het derde nummer, 'Jack's Feast', begonnen mijn voelsprieten heftig te trillen omdat ik daar ineens wat klagende doom-invloeden hoorde. Nu is dat geen garantie voor een goed geluid, maar Unshine weet dit heel mooi te brengen. De wat standaard nummers ('Kainuun Kuningas' en 'Druids Are A-Coming' bijvoorbeeld) worden afgewisseld met liedjes die ik voor dit genre bovengemiddeld zou noemen. Afsluiter 'The Forest' is hier een perfect voorbeeld van. Het nummer doet me denken aan 'The Siren Of The Woods' van Therion, maar dan in een degelijke, moderne uitvoering en heerlijke stukken sologitaar op het eind. Het is een goed samenhangend geheel waarin nummers ook muzikaal in elkaar overlopen (als in sommig nummers beginnen met het deuntje waar het vorige nummer mee eindigde). Het is wel jammer dat er aan het eind van bepaalde liedjes een lange stilte is, waardoor deze samenhang niet altijd goed tot zijn recht komt.

Waar veel symfonische en folk bands (wat mij betreft) de fout ingaan is dat alle instrumenten behalve de synthesizer ineens de ritme-sectie vormen. (Synthesizer kun je in die zin ook vervangen met viool, fluit of trekzak.) Het is juist fijn als die intrumenten een wat ingetogenere rol hebben en alhoewel hier en daar de synth best prominent naar voren komt vind ik de balans die Unshine neerzet prima. Gitaarwerk is zeer goed. De zang is ook niet overdreven galmig en opera-achtig en is eigenlijk voornamelijk van een niveau dat live ook nog live te doen is, als je begrijpt wat ik bedoel.

'Astrala' is van tijd tot tijd wat voorspelbaar maar is zeker een heel sterk album. Dus trek je gewaad aan, pak je staf, zet je kat op je schouders en geniet van deze 'druid metal'!