Black Label Society - Grimmest Hits

Black Label Society - Grimmest Hits

Label : Spinefarm | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Een titel als ‘Grimmest Hits’ doet je vermoeden dat de inmiddels tiende Black Label Society studio-plaat een verzamelalbum is geworden, maar bij nader inzien blijkt deze opvolger van de in 2014 verschenen ‘Catacombs Of The Black Vatican’ gelukkig gewoon origineel materiaal te bevatten. Laatstgenoemde plaat bevatte mijns inziens niet al te veel echt memorabel materiaal en dat euvel heeft de band op deze ‘Grimmest Hits’ in ieder geval op een prima manier weten te verhelpen.

Bij Black Label Society draait alles om de zware, door merg en been gaande riffs van main man Zakk Wylde en zijn kompaan op de zes snaren Dario Lorina en dat is op de twaalf aanwezige nummers hier niet anders. Echter, het prima gitaarwerk van beide heren is wel verpakt in kwalitatief beter song materiaal en dus is ‘Grimmest Hits’ een stuk beter te verteren dan zijn voorganger. Opener ‘Trampled Down Below’ maakt dat al meteen duidelijk en zet de standaard voor de rest van het album. De typische vocalen van Zakk Wylde komen prima tot hun recht hier en de gitaarsolo is meesterlijk. Zo staan er met ‘Room Of Nightmares’, ‘Illusions Of Peace’ en ‘Disbelief’ nog een aantal heerlijke heavy songs op de plaat, maar het is (gelukkig) niet een en al van dik hout zaagt men planken.

Er wordt middels de wat melancholischere en melodieuzere nummers ‘Seasons Of Falter’, ‘The Only Words’ en ‘Nothing Left To Say’ gezorgd voor de broodnodige variatie en dat zorgt er dan weer voor dat het album van begin tot eind blijft boeien. Het bluesy ‘The Betrayal’ doet me erg denken aan Zakk’s andere project Pride And Glory en zorgt mede voor een mooie balans tussen heavy nummers en meer ingetogen werk. Deze variatie en de kwaliteit van het geboden materiaal maken deze ‘Grimmest Hits’ zeker één van de betere Black Label Society platen en dat had ik na de ietwat teleurstellende voorganger ‘Catacombs Of The Black Vatican’ eigenlijk niet verwacht.