Metaprism - Catalyst To Awakening

Metaprism - Catalyst To Awakening

Label : Graviton Services | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De Engelse formatie Metaprism debuteerde in 2015 zeker niet onverdienstelijk met het album ‘The Human Encryption’, die nu gevolgd wordt door deze ‘Catalyst To Awakening’. Nog steeds maakt de band moderne, melodieuze metal, waarbij de afwisseling tussen mannelijke en vrouwelijke vocalen het meest in het oog springt. Dat levert bij tijd en wijlen best wel een aangenaam en spannend “beauty and the beast” effect op en komt de variatie op het album alleen maar ten goede. Verder moet ik constateren dat op het gebied van song-writing de band zeker een ontwikkeling in positieve zin heeft doorgemaakt ten opzichte van hun debuutplaat en dat verdient respect.

Beide gitaristen Ollie Roberts en Callum Downing krijgen in het lekkere materiaal volop de ruimte om hun kunsten op de zes snaren te etaleren en leveren dan ook een aantal erg verdienstelijke riffs af. Dat wordt al meteen duidelijk als na het intro ‘The Awakening’ het nummer ‘Codex Regius’ ingezet wordt, waarin naast de gave riff ook de prima vocalen van het duo Joey Draper en Theresa Smith weten te overtuigen. Ook in nummers zoals ‘Anomalous II: Ghost Of Asylum’ (met daarin een gast-solo van Delain’s Timo Somers), de single ‘Unleash The Fire’, ‘Aftermath’ en ‘Unanimous’ komen de sterke punten van dit gezelschap volop naar voren en weet men op een prima manier melodie aan power te koppelen. Het kwaliteitsniveau is echter nog niet consistent genoeg om van een echte uitschiet in het genre te spreken, maar als men de progressie weet vast te houden die men ten opzichte van het debuut heeft gemaakt zal dat bij een eventuele volgende plaat zeker wel het geval zijn. Nu kunnen we deze ‘Catalyst To Awakening’ categoriseren als een sterke melodieuze metal plaat die door het goede song materiaal en de afwisselende zang van begin tot eind weet te boeien.