Gravestone - Sickening

Gravestone - Sickening

Label : Raw Skull Recordz | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Gravestone is eigenlijk best wel een gave naam voor een death metal band. Dat moeten deze jonge Zweden uit Växjö ook gedacht hebben toen zij in 2013 de band begonnen. Wanneer je deze bandnaam ingeeft bij Spotify kom je ook nog een Duitse Gravestone tegen, die in de jaren tachtig een aantal cultige heavy metal albums uitbracht. Grappig wat je zo allemaal tegenkomt. Maar goed, daar gaan we het nu niet over hebben.

'Sickening' is het debuutalbum van deze old school Zweedse death metal band, met daarin onder andere Entrails gitarist Penki Samuelsson. Het old school Gravestone logo en de HM-2 distortionpedalen op de band’s website verraden al waar het heen gaat met de muziek van Gravestone. En eerlijk gezegd, naar het horen van de eerste riffs van het openingsnummer 'Tombthrasher' was ik meteen verkocht! Volumeknop ging meteen een halve slag naar rechts. Old school death metal in de stijl van Grave, Dismember, Entombed, en Autopsy, loodzware distortion met opzwepende drumritmes en pakkende melodieën en redelijk goed verstaanbare deathgrunts waarmee je naar verloop van tijd zeker mee gaat blèren. Lekker crusty en tegen het punkige aan. Nondeju wat swingt dit de pan uit. Nummers als 'Behead The Bastard' en 'Fucking Your Corpse in Hell' en het haast epische 'By The Knife' zetten gegarandeerd elke old school death metal fan aan het headbangen en gaan er in als zoete koek. Het is niet super origineel wat Gravestone doet (ik moest bijvoorbeeld gelijk aan Bloodbath denken), maar de vier heren doen het met overtuiging, het songmateriaal is ijzersterk en de productie van het album (door Penki Samuelsson zelf) klinkt moddervet. Gravestone is wat mij betreft een echte aanwinst voor de death metal scene en ik hoop dat we nog veel van deze band gaan horen! Wat een feest dit Gravestone!